Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Låter kanske inte som det sexigaste"

Publicerad: 8 April 2013, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Affärsområdeschef Mikael Nestius berättar varför Bonnier Business Press köper Svenska Nyhetsbrev.


Ämnen i artikeln:

Bonnier

I slutet av förra veckan berättade Bonnier Business Press, som bland annat ger ut Veckans Affärer och Resumé, att bolaget köper Svenska Nyhetsbrev.

Nu berättar Mikael Nestius, affärsområdesansvarig för Bonnier Business Press, om varför förvärvet genomförts.

– Vi köper Svenska Nyhetsbrev för att vi är ganska säkra på att det är en strategiskt bra affär att göra. De har varit väldigt duktiga på det som vi inte har varit tillräckligt bra på, att ta betalt för digitalt innehåll, säger han till Dagens Media.

Förvärvet är samtidigt ett led i Bonnier Business Press strategi att bli mer nischad i segmentet business to business.

– Det här är ett steg i att utveckla den strategin ännu mer.

Nyhetsbrev, känns inte det lite oldschool?

– Haha, det är kanske inte det sexigaste folk känner när man hör det. Men tittar man på hur mycket digitala intäkter de har blir det annorlunda, säger Mikael Nestius och fortsätter:

– De håller också på att utveckla en helt ny plattform så det är inte så mycket av ett klassiskt nyhetsbrev. Det handlar mer om att göra nischad information och sedan presentera det på olika sätt.

Ett värv som Svenska Nyhetsbrev verkligen har lyckats med enligt Mikael Nestius.

– De har konverterat gamla fina pappersnyhetsbrev till digitala intäkter. Till skillnad från oss andra har de lyckats få mer digitala intäkter än på papper och det visar ju att de gör något väldigt rätt.

Svenska Nyhetsbrev startades för 20 år sedan och säljer redaktionellt material inom branscher som pension, läkemedel, energi och försäkring.

Förra året omsatte bolaget, som i dagsläget har 26 anställda, 34 miljoner kronor.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.