Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Låt konsumenterna få makten över sökresultaten"

Publicerad: 22 April 2010, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Sökmotorernas ranking av sajter styrs av företagens kunskap om hur man manipulerar sig till en topplacering. Istället borde användarna ha makten, skriver MEC:s chef för Interactive Kristina Carlsson.


Sök på flyg till Los Angeles och resultatet är rörigt, svårsållat och av mycket varierande kvalitet. Vilket resebolag har bäst sista minuten-priser? Vem erbjuder störst urval? Tyvärr är det ingen självklarhet att de första träffarna är de bästa, rankingen är ju manipulerad eller betalad för.

Det är inte så konstigt egentligen att resultatet ser ut som det gör. Idag byggs hemsidor och dess innehåll för att attrahera sökmotorernas robotar som avgör hur relevant en hemsida är för det sökta ordet eller frasen. Så länge sökmotorernas rankingsystem fungerar på det sättet, anpassas marknaden och hemsidornas uppbyggnad och innehåll därefter.

Men så plötsligt en dag dök stjärnorna upp vilket fick mig att fundera. En sökning på Google och plötsligt har alla träffar en stjärna intill sig.

Syftet med stjärnorna är att när man gör en sökning på Google kan man bokmärka de träffar som man anser vara högrelevanta genom att klicka på stjärnan. Nästa gång man söker på samma term, kommer de stjärnmärkta objekten att hamna först. Syftet med bokmärkt sökindex är, enligt Google, enbart för den enskilda individen.

Men tänk. Tänk om Google skulle använda resultatet av bokmärkningen för att indexera hela det organiska sökresultatet. Alla sökresultat skulle då baseras på faktisk relevans, valt av användarna själva. Även om enbart 5 procent av alla Googles användare nyttjar bokmärkningstjänsten, skulle Google ha tillräckligt med underlag för att det skulle vara relevant tack vare deras stora besökarantal.

Rent spekulativt, skulle framtidens sök därmed kunna styras helt av konsumenterna. För att hamna högt upp i sökindex krävs då att konsumenterna tycker att det är relevant för sökningen, annars förlorar företaget i placeringar. Sponsrade länkar och ett riktigt bra innehåll är då det enda man har att spela med.

Nu går det förmodligen inte att indexera hela internet efter konsumenternas tycke, men med en övervägande fördelning skulle det leda till nyttiga och utmanande förändringar. Konsumenterna skulle få ett mycket bättre och relevant sökresultat och det skulle helt förändra hur traditionell sökmotorsoptimering fungerar idag.

Att flirta med levande konsumenter kontra robotar kräver mer än en teknisk lista på åtgärder. Ett första steg är social sökmotorsoptimering, att genom användargenererat innehåll och aktivering i sociala medier flirta med sökmotorerna. Innehåll riktat mot konsumenterna för att uppmuntra förtjänad media, men som underlättar sökmotorsoptimeringen. Kvalitet istället för kvantitet. 

Men det krävs mer än social sökmotorsoptimering. De egna kanalerna måste vara riktigt bra. Så bra att de faktiskt uppfyller konsumenternas behov och syften, med innehåll som konsumenterna inte ens visste att de behövde. Så bra att konsumenterna väljer att återkomma.  

För i ett tänkbart framtida scenario kommer en av de positiva bieffekterna av en riktigt bra hemsida vara en hög position i sökmotorerna. Och det skulle ju faktiskt inte vara så dumt.

Av: Kristina Carlsson, chef för Interactive på Mediaedge CIA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.