Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 5, 2014

Publicerad: 19 mars 2014, 09:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

Kolla innehållet i nya numret.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

I nummer 5, 2014, berättar vi om hur Netflix offensiv har bidragit till att förvandla Sverige till kanske världens mest konkurrensutsatta tv-marknad, och söker svar på frågorna om vad detta innebär för de svenska aktörerna – och då inte minst vad gäller tv-reklamen.

Dessutom avslöjar vi att Schibsted nyligen var på väg att sälja sin 35-procentiga andel av Metro till Bonnier, samt om hur LRF Media gör en jätteinvestering på 50 miljoner kronor i "nya medier".

Med huvudtidningen följer också en extra bilaga där vi gör en djupdykning i direktmarknadsföring, och berättar det senaste om Big Data och kommunikation i mobilen.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

HÄR ÄR INNEHÅLLET:

• Mediestorm sänkte Vattenfall – preferensen rasar 10 procent

Coop och Statoil är vinnarna av Melodifestivalens sponsorer – siffror från Yougovs Brand Index

• Dokument om den nya konkurrenssituationen på svenska tv-marknaden: "Förtöjningarna är kapade – vi är på okänt vatten"

Svenskt Näringsliv tv-satsar

– Ny odlings-tv på Youtube

Voddler söker sig bort från västvärlden

– Så tror mediebyråerna om 30-sekundersspotens framtid

Bonnier var nära ett köp av MetroSchibsted vill släppa sin ägarandel

Metros digitala lyft uteblev – framtiden är oklar

RTB ger nya spelregler för både medier och köpare

• Krönika Carin Fredlund: "Uppfriskande om någon vågade tänka själv"

• Så fördelas hushållsintäkterna och annonsintäkterna på nätet, i linjär tv och dagspress – hushållen är mer trögrörliga än medieköparna

CASE: Så fick Adobe och Abby Norm världen att skratta med "Street Retouch Prank"

• Krönika Erik Modig: "Jakten på Youtube-succéer kan bli dyr"

• Intervju med LRF Medias vd Ruben Jacobsson – som satsar 50 miljoner kronor på "nya medier" – "Det kommer bli slitsamt"

Zlatans sång stoppas i Göteborg – buades ut av Frölundas supportrar

• Svenskar är måna om tid – här är Inizios tre områden där potentialen för digitala investeringar bedöms som stor

TS nya sätt att mäta är snart klart – hoppas på ny standard för medieköp

Mediekompaniet lanserar nya produkter: "Vi har en gigantisk utmaning"

Göteborgs-Posten om besparingarna: "Det finns alltid en risk"

Getty Images satsar i Sverige

Telia öppnar året starkast – följt av Ica och Volkswagen

Ledare: Ett växande hot mot tv-reklamen

• Debatt Carl Adam Frisk, Prime: "Respektera kunden"

• Förtroendet för medierna minskar

• Snabb ökning av mobilsökningar

• Hallå där Christer Hagbergh, som snart har arbetat ett halvt sekel på Svenska Dagbladet

Dagens Medias Madeleine Östlund listar Mia Skäringers och fyra andras reträtter

EXTRA TIDNINGEN OM DIREKTMARKNADSFÖRING

Ledare: "Smarta, kreativa, intressanta"

Tore Thallaug: "Vad är egentligen direktmarknadsföring"

• Nu har mobilen tagit fart på allvar

– Skräck- mms blev en snackis

–  Stendahls: "Folk har fått nog av pushig och oäkta reklam"

– 200 000 spel på Försvarets och DDB:s app

• Kraven på resultat lyfter DM – här är årets största trender, och de viktigaste tipsen för framtiden

• Nu analyseras de digitala fotspåren – företagen lär sig använda big data på allvar

– Exempel: Compeed, Coop, Kleenex

Big data-marknaden femdubblas på fem år

• De köper mest direktreklam i Sverige – Postkodlotteriet: "Adresserad reklam har varit framgångsrikt för oss"

• Enkät med fjolårets vinnare i Guldnyckeln

• Här är alla de nominerade i Guldnyckeln 2014

DDB Stockholm har flest vinstchanser – här är byråtoppen

• Hallå där Fredrik CabréFriskis & Svettis, hur var det egentligen med den hånade selfie-kampanjen?

Har du synpunkter, idéer, eller tips? Kontakta oss här eller mejla undertecknad.

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.