Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 4, 2014

Publicerad: 5 mars 2014, 10:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

Kolla innehållet i nya numret.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

I 2014 års fjärde utgåva berättar vi om hur Vattenfall skruvar på kommunikationen efter att först ha kollat hur mottagarnas hjärnor reagerar på reklamen.

Vi granskar hur bra landets största byråer – totalt 45 stycken – är själva i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Linkedin.

Vi berättar också storyn om Lufthansas och DDB:s uppmärksammade kampanj, som har resulterat i att 32 svenskar idag heter Klaus-Heidi.

Dessutom skildar vi mediebyråernas jakt på digital kompetens, vi visar vi med hjälp av Yougov hur OS-sponsorerna lyckades i OS, och Martin Gelin skriver från Social Media Week i New York, om hur hur den förändrade kommunikationen i sociala medier ställer nya krav på nyhetsmedierna.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

HÄR ÄR INNEHÅLLET:

Tivo-reklamen kostade Com Hem 1800 kronor per box

• Kartläggning: Så bra är landets 45 största reklam-, pr- och mediebyråer i sociala medier

Prime: "Det är viktigt att vara tydlig"

JKL är den byrå som det snackats mest om i sociala medier

Neuromarketing – hjärnvågorna avslöjar hur kunderna verkligen reagerar på reklam

Vattenfall skruvar om reklamen efter testerna

Team Sportia ökar medieinvesteringarna med 100 procent i år – "Vi ska bli tydligare och ta andelar"

• CASE: Så fick Lufthansa 38 svenskar att heta Klaus-Heidi

– Läs om vinnaren Klaus-Heidis nya liv i Berlin

• Hård kamp om digital kompetens bland mediebyråerna

Vart tredje nätköp görs idag via en mediebyrå – andelen ökade något ifjol

• Vinnarjubel efter OS – även hos sponsorn Arla

– Så lyckades Arla, Coca-Cola, McDonalds, Panasonic, Samsung och Visa

MTG TV slukade en andel på nästan 50 procent under OS

• Kvällstidningarnas magasin rasar i räckvidd – men både Aftonbladet och Expressen är nöjda, och fortsätter att satsa

• Stort diagram – så går dagstidningarna på nätet

Mobilen är snart nummer ett hos läsarna

Martin Gelin från Social Media Week i New York: "De nya sociala medierna – mer muntligt och visuellt"

Marknadschefernas jobb blir allt svårare – enkät med tre marknadschefer om hur deras arbete förändras

• Stor intervju med Nike Carlstoft, vd på Carat, om hur hon ska vända byrån till en ledande position

• Kaffeuppstickaren Lindvalls gör en offensiv – bland annat med en doftkampanj

– Relansering stärkte Zoégas position

• Krönika Anders Rydell: "Vart fjärde år landar de – profetiorna om att internet kommer att avgöra valet"

• Kreativitet – här är kreatörernas favoriter i Guldägget 2014

Telekombolagen vann striden om 700-bandet

Strateg i Örebro är kundernas nya favorit – så lyckades de

• 4 frågor till Daniel Eriksson, ny vd på mediebyrån Adon

• Med drama som vapen – intervju med grundarna av brittiska playkanalen Cirkus som nu ska erövra Sverige

• Debatt Håkan CedellAdobe: "Gör sociala medier till en del av affären"

• Ledare Fredrik Svedjetun: "Mätfrågan är hetast 2014"

• Fem namnbyten vi minns – Henrik Obi-Wan Kenobi Boman, Walter Naeslund, Erik Eje Almqvist, Deeped Niclas Strandh, Felix Herngren

• Hårdrockaren Bruce Dickinson är dragplåster på Meg – och Siewert Öholm är kritisk

Har du synpunkter, idéer, eller tips? Kontakta oss här eller mejla undertecknad.

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.