Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Larmrapport – Sverige ligger efter digitalt

Publicerad: 22 Januari 2015, 09:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Resultaten av en jämförelsestudie som mäter digital marknadsföringskompetens visar att Sverige släpar efter rejält.


Jämförelsestudien har utformats av Digital Market Institute Ireland och har i Sverige genomförts av IHM Business School. Studien mäter kunskapsnivån inom bland annat sociala medier, e-mail marketing och strategisk förmåga.

Resultaten visar att det globala genomsnittet ligger på 67 procent. I Sverige ligger kunskapsnivån på 45 procent. Inte ens yrkesgrupper som ska vara experter på ett område når över det globala snittet, enligt undersökningen.

Enligt Mats Wahlstöm, utvecklingsansvarig IHM, kan det bero på en rad olika faktorer.

– Testet är på en detaljerad nivå inom många olika kunskapsområden, förmodligen är det färre av oss i Svergie som har både djup och bred kompetens samtidigt. En annan faktor som kan spela in är en eventuell språkbarriär, trots att svenskar anses vara duktiga på engelska, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Det kan alltså vara så att vi har inriktat oss på att skapa specialister, inom till exempel SEO, men dessa specialister saknar djup inom andra discipliner. Därmed blir det svårare att skapa en vass heltäckande digital marknadsplan

Mats Wahlström menar att konsekvenserna av den låga digitala kompetensen gör oss mindre konkurrenskraftiga – något som på sikt kan slå mot näringslivet.

Vad måste göras för att öka kompetensen?

– Det som måste göras är att få företagen att inse att om medarbetarna ska bli spetsiga i sitt arbete behövs också bredd. Sverige hänger trots allt med och är vassa inom vissa områden, men vi måste vässa oss i alla led. Vi är ett litet land men kan agera stort om vi bara gör det rätt.

LÄS OCKSÅ KARIN BILLS DEBATTARTIKEL:

Markus Jacobsson


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.