Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Lanserar premiumtjänst – Financial Times är partner

Publicerad: 2 Maj 2019, 04:00

Johan Billgren och Acast lanserar Acast Access.

Acast släpper en ny premiumtjänst för publicister tillsammans med två globala jättepartners – Financial Times och The Economist. ”Vi kommer vara först i världen med det här”, säger Johan Billgren, medgrundare och produktchef på Acast, till Dagens Media.


Den svenska podcastplattformen Acast lanserar Acast Access, en ny tjänst som ger kunder möjlighet att låsa in innehåll bakom en betalvägg. I inledningsskedet är tjänsten riktad mot publicister.

– Som det ser ut i dag så låser många medier in artiklar och tv bakom en betalvägg. Men de kan inte låsa in en podcast. Vi märker att många podcastlyssnare tar del av innehåll via sin favoritpoddcast-app. Det är därför vi utvecklar en sån här betaltjänst via oss. 

Johan Billgren menar att lösningen kan bli attraktiv för publicister av två huvudanledningar: 

– Lyssnarna får tillträde till unika delar av podcasten – samtidigt som våra kunder erbjuds en möjlighet att träffa användare som normalt sett inte besöker deras sidor, det blir ett nytt sätt att driva konsumenter till mediernas betalvägg. 

Responsen har varit övervägande positiv och därför har Acast varit en smula picky med lanseringspartners – det landade på två stora spelare:

– Financial Times och The Economist, som redan är våra kunder, kommer att vara våra lanseringspartners. 

Johan Billgren berättar även att publicisterna kan styra betal-innehållet direkt från en dashboard. 

– Vilket öppnar upp för kreativa lösningar som ska driva konvertering men också låsa in innehåll på ett smart sätt – så att man inte helt snuvar de som inte betalar.

Exempel: Lägga till dynamiska promotion spoots för att berätta för användarna i sin publika feed att om man klickar på en länk så kan man få mer innehåll. Eller erbjuda tio minuters lyssning – vill man höra resten så får man signa upp sig för att låsa upp. 

– Det finns ett antal olika lösningar, säger Johan Billgren. 

Kan det bli aktuellt med en prenumerationstjänst för allt Acastinnehåll i framtiden?
– Det är för tidigt att säga, vi får se hur det här utvecklar sig. I den första versionen är publishers podcasts det som vi väljer att ha access på. Om vi skulle göra någon form all you can eat-variant kommer det vara rätt mycket förhandlingar. Personligen hoppas jag att vi kan nå dit en dag – men det är för tidigt att prata om det just nu.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.