Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

"Länkskatten" på plats – kan halvera nättrafiken

Den så kallade "länkskatten" förändrar upphovsrättsreglerna för material som sprids på nätet.

Foto: Pixabay.

EU har enats om nya regler för upphovsrättsskyddat material på nätet. Det kan minska publicisternas nättrafik med 45 procent, menar Google.


Publicerad 2019-02-14 07:53

Ämnen i artikeln:

EU

Dela artikeln:

I går kväll sa EU ja till nya regler för upphovsrätt på nätet. Det innebär att stora techföretag som exempelvis Google kan få betala avgifter för att länka till upphovsskyddat material. 

Direktivet kan därmed få stor effekt på den trafik som publicister får genom bland annat Googles sökfunktioner.

I början av februari gick Google ut med data från ett test av direktivet – det visar att publicister kan få upp till 45 procent minskad trafik om sökmotorn behöver ta bort textutdrag från sökresultaten, det rapporterar Mediapost.

Den så kallade "länkskatten" beskrivs sammanfattat som en länkavgift för de plattformar som länkar till material från exempelvis nyhetsmedier. 

Mediapost skriver att det ger skaparen av materialet, exempelvis medieföretag, möjlighet att förhandla med sökmotorer om att betala licensavgifter vid sammanfattningar eller textutdrag i sökresultat. Andra påverkade plattformar förutom Google, kan vara Youtube, Facebook och Twitter. 

Från svenskt håll har bland annat Schibsted lobbat för förslaget, skriver Emanuel Karlsten på sin blogg. Bloggen rapporterar också om att alla svenska ledamöter i Europaparlamentet röstade mot förslaget som helhet - förutom Socialdemokraterna och Feministiskt Initiativ.

Anledningen till att Socialdemokraterna stöttar förslaget ska enligt ett uttalande på Twitter vara att det stärker författares, konstnärers och andra upphovsrättsmakares rättigheter gentemot producenter, distributörer och andra stora aktörer på nätet. Socialdemokraterna röstade däremot emot införandet av obligatorisk igenkänningsteknik och kravet på licensavgiften. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.