Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

L'Oréal inleder digital offensiv

Publicerad: 31 juli 2013, 05:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

L'Oréal vill bredda mediamixen och kickar igång en större digitalsatsning i höst.


För två år sedan anställdes 25-åriga Qaroline Nähl på L'Oréal och fick titeln nordisk digital chef. Jobbet innebär bland annat att vara i framkant med nya digitala trender, utbilda det nordiska marknadsteamet i hur digital marknadsföring fungerar samt uppdatera företagets strategi för att passa den snabbföränderliga marknaden. Hon har även ansvaret för L’Oréal Paris hemsidor, sociala medier samt alla övergripande online-kampanjer och samarbeten mellan de nordiska länderna.

Nu tar företaget för första gången på allvar klivet ut i den digitala världen.

– Vi arbetar med att bredda vår mediamix och tycker det är viktigt att finnas på flera av konsumenternas "touch points" och har därför valt att försöka hitta innovativa tillvägagångssätt och marknadsföringsaktiviteter digitalt, säger Qaroline Nähl till Dagens Media.

Enligt uppgift till Dagens Media förväntas 30 procent av L'Oréals maknadsbudget läggas på digitala projekt inför år 2014, jämfört med 0 procent tidigare år. Siffror som Qaroline Nähl inte vill kommentera.

– Eftersom populariteten för digitalt användande av smartphones, surfplattor och appar är otroligt stort i Norden behövs en mediaanpassning för att bemöta och till och med överträffa konsumentens förväntningar. Vi erbjuder produkter för alla åldrar, män och kvinnor och de digitala kanalerna ger oss bättre möjligheter att lättare kommunicera och styra våra budskap mot relevanta målgrupper, säger hon.

L'Oréal har ett återkommande koncept varje år där konsumenter kan vinna möjligheten att bli ansiktet utåt för varumärket Casting Créme Gloss i kampanjen ”Miss Glossy”. I år är det första gången någonsin som kampanjen kommer att drivas enbart genom digital media via företagets hemsida, mobilt samt via sociala medier.

– Det som är mest spännande för våra konsumenter är att vi kommer bjuda in dem för att interagera med L'Oréal Paris på ett helt nytt sätt. De får en chans att påverka och kommunicera med ett varumärke samtidigt som vi får chansen att ta med dom på exklusiva bakom-kulissen visningar, förse dom med erbjudanden on-the-go och ge dem en chans att uppleva den klassiska känslan av lyx som definierar L'Oréal Paris, säger Qaroline Nähl.

Hon har en bakgrund som fotbollsspelare på elitnivå och har tidigare bland annat jobbat på Spotlife, Fashionway och Ericsson.

– Mitt driv och min nyfikenhet är nycklarna i min karriär. I en värld där barn snart kommer tro att en tidning är en trasig ipad är det väldigt spännande och utmanande att utveckla marknadsföringen med digitala kanaler, säger Qaroline Nähl.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.