Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Kvinnor dominerar – på sociala medier

Publicerad: 20 juli 2016, 07:35
Uppdaterad: 20 juli 2016, 07:38

Sex kvinnor i topp över mest inflytelserika på sociala medier


Ämnen i artikeln:

InstagramTwitterFacebook

I förra veckan stod det klart att artisten Selena Gomez puttar ned Kendall Jenner från Instagramtronen efter att ha lyckats få 4 miljoner likes för en Instagrambild.

Men Selena Gomez är inte den enda kvinnan som dominerar på sociala medier.

Enligt en undersökning från mätningsföretaget D'Marie Analytics, som Adweek har tagit del av, är de sex socialt mest inflytelserika personerna just kvinnor. Det är de som lyckas bäst på sociala medier när det kommer till personlig marknadsföring.

Popstjärnor som Selena Gomez, Rihanna, Beyoncé och Taylor Swift ligger i toppen samt Kendall Jenner och Kylie Jenner.

Enligt Frank Spadafora, vd för mätningsföretaget, inleder Selena Gomez inte samarbete med vilket varumärke som helst.

– Det är intressant att den statistiskt mest inflytelserika person på sociala medier är engagerad i märkbart färre kampanjer än andra kändisar. Personligen tror jag att det beror på att hon är smart och hon är medveten om att övermätta hennes sociala flöden med sponsrade innehåll kan ha negativ påverkan på relationen hon har med sin publik, säger Frank Spadafora till Adweek.

Enligt mätningsföretaget ökar Selena Gomez publik med i snitt med 200.000 fans och följare per dag på Facebook, Twitter och Instagram.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

InstagramTwitterFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev