Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Kvällspressen hårdbevakar Melodifestivalen

Publicerad: 1 februari 2013, 11:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:57

Kvällspressen satsar hårdare än någonsin på Melodifestivalen. Aftonbladet släpper en röstningsfunktion som man beskriver som världsunik, medan Expressen för första gången sänder live från festivalområdena.


Aftonbladets nöjeschef Tobias Lindner berättar att mediehuset i år gör sin största satsning någonsin på Melodifestivalen.

Varför är Melodifestivalen så viktig?

– Melodifestivalen är den sista stora lägerelden på tv som fortfarande samlar en stor del av tittarna. Det tänds nya stjärnor varje år och skapas nya snackisar – det här är vårt fotbolls-VM, säger han.

Liksom förra året leder Aftonbladets schlagerexperter Torbjörn Ek och Helena Trus webb-tv-programmet "Schlagerkoll”. Men i år blir det ett lite lyxigare studioprogram som sänds varje onsdag i sex veckor. I onsdags var det premiär med Richard Herrey, David Lindgren och Sara Lumholdt som gäster.

Dessutom lanserar Aftonbladet satsningen Live-frågan i mobilen, desktop och surfplatta. Tjänsten är utvecklad av Umeå-företaget Dohi Sweden och ska förhöja live-känslan.

– Det här ger tittarna möjlighet att betygsätta artisterna och se vad alla andra tycker i realtid. Det är en världsunik innovation och Melodifestivalen blir vårt pilotprojekt.

Förutom studioprogrammet ska Aftonbladet också sända en mängd live-tv från Melodifestivalen. Två tv-team ska hårdbevaka deltävlingarna och finalen.

– Live-tv är ett stort fokus för Aftonbladet i år och därför skickar vi mer tv-personal än tidigare och sänder mer live. Under en sändningskväll skulle jag tippa på att vi är 15 personer som jobbar.

– Vi ramar in tv-sändningarna från Melodifestivalen med uppladdning och eftersnack, presskonferenser, efterfester och allt annat som händer på turnén.

När det gäller tryckta kanaler så ger Aftonbladet som tidigare år ut en schlagerbilaga på 16 sidor varje lördag. Även i nöjesbilagan Klick blir det schlagermaterial varje vecka, som redan idag inleds med en särskild schlagerbilaga.

– Vår ambition är att alla som är intresserade av Melodifestivalen ska hänga med Aftonbladet. Vi har haft en stark tillväxt på nöjet med besöksrekord på 2,2 miljoner unika på webben och 1,2 miljoner i mobilen förra veckan. Så vi siktar mot stjärnorna.

Även Expressen gör sin största satsning historiskt inför årets Melodifestival. Enligt nöjeschefen Kai-Anders Nilsson kommer intresset för Sveries största tv-program troligen att vara extra högt eftersom även Eurovision hålls i Sverige.

Har ni några nysatsningar för årets festivalbevakning?

– I år är första gången vi gör riktiga webb-tv-program på plats. Klockan 14 i dag har vi livepremiär på "Malin & Malin" med Malin Roos och Malin Collin. Ett helt nytt program sänds i morgon klockan 16 och sen sänder vi live från efterfesten. En annan stor satsning kommer läsarna att ta del av i tidningen på söndag, innan dess vill jag inte avslöja något, säger Kai-Anders Nilsson.

Under helgen ska Expressen ha nio personer på fältet i Karlskrona. Detta inkluderar reportrar och fotografer från tidningen och webben samt ett webb- tv-team. Utöver det finns det redaktörer i Stockholm som jobbar enbart med Melodifestivalen.

Till skillnad från Aftonbladet har Expressen ingen separat bilaga men skat ha ett antal extra sidor i tidningen.

Räknar ni med en förhöjd upplaga under Melodifestivlen?

– Vi kommunicerar aldrig enskilda upplagesiffror. Men tre miljoner svenskar tittar på tävlingen varje vecka och vi hoppas såklart fånga upp det intresset på expressen.se och i print.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.