Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kritikstorm mot sökjätten: "Pinsamt, Google!"

Publicerad: 27 Mars 2013, 09:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Med hjälp av sina jurister försökte Google tvinga Språkrådet att ändra betydelsen av ordet "ogooglebar". Nu dundrar både pr-konsulter och politiker mot den amerikanska sökjätten.


Ett ord som betecknar något ” som inte går att hitta på webben med en sökmotor”.

Så beskrivs, eller snarare beskrevs, "ogooglebar" av Språkrådet innan påtryckningar från Googles jurister, som ville att "ogooglebar" enbart skulle syfta på en sökning med just Google, ledde till att ordet plockades bort från myndighetens nyordslista.

Ett agerande som Peter Englund, Svenska akademiens ständige sekreterare, kallat för "korkat och kortsiktigt".

Charlotta Munter, utbildad språkvårdare och pr-konsult på Westander, är av en liknande åsikt.

– Det är en riktig blunder att dundra på med jurister för att försöka påverka en myndighet och vårt språkbruk. Språket tillhör språkanvändarna och inte multinationella företag, säger hon till dagensmedia.se.

Även Niklas Nordström, pr-konsult på Prime, är mycket kritisk.

" Amerikanska storföretag när de är som sämst", skriver han på Twitter.

– Min, precis som de flesta andra tusentals tweets och Facebookuppdateringar om detta, handlar om förvåning över vilka frågor man prioriterar. Det är alltid oerhört viktigt att globala företag kan läsa av och förstå varje lands och marknads unika kultur och funktion, säger Niklas Nordström till dagensmedia.se.

Även den moderata riksdagspolitikern Per Bill upprörs över Googles agerande.

– Språket utvecklas på gräsrotsnivå och då får vissa ord fotfäste. Det är pinsamt att Google använder sina advokatmuskler för att påverka Språkrådet, säger han till dagensmeda.se.

Agerandet riskerar dessutom att få motsatt effekt enligt Charlotta Munter. Något som inte minst märks i de sociala medierna där Googles pr-flopp diskuteras flitigt i Twitter-hashtagen #ogooglebar.

Dessutom har Googles kamp mot Språkrådet blivit en nyhet inte bara i Sverige utan i flera utländska medier.

– "Ogooglebar" sprids enormt. Det är jättespännande, det är inte ofta språknyheter blir världsnyheter.

Vad kunde Google gjort annorlunda?

– Google har redan fått varje företags våta dröm uppfylld genom att deras varumärke genom ordet "googla" finns i språkbruket. De borde vara nöjda och stolta över det och att ännu ett ord med Google som grund kommer in som ett nyord, säger Charlotta Munter.

Vad bör Google göra nu?

– Allt annat än att pudla är helt otänkbart. Normalt brukar Google visa framåtanda och vara kreativa men här känns det som att de klamrar sig fast bakåt för att behålla kontrollen, säger Charlotta Munter och fortsätter:

– Om Google inte aktar sig kan det här slå tillbaka på dem. Att Googla kan i värsta fall få en annan betydelse och bli synonymt med att försöka påverka någon med hot.

Varför har Google gjort såhär?

– Det finns en ganska stark tradition kring varumärkesskydd generellt och jag tror att det här är en gammal tanke, att det skadar varumärket om man inte behåller kontrollen. Men Google har ju inte varit rädda för det här förut.

Räcker det med en pudel för att rädda ansiktet?

– Det är en bra början i alla fall. De borde tänka framåt och försöka göra det här till en positiv sak.

Google har varit duktiga på att odla myten av att man är ett godhjärtat bolag, riskerar det här att påverka synen på Google?

– Ja och i synnerhet i Sverige. Vi är inte riktigt vana vid det här juridiska agerandet som man kanske är i USA där det är vanligare att man stämmer folk, säger hon och fortsätter:

– En amerikansk jätte ska inte klampa in och bestämma hur vi får använda det svenska språket.

Per Bill är av samma åsikt.

– Det finns finns en oro för varumärkesdegeneration. Det hade varit mycket smartare av Google att ha glimten i ögat istället. Det här kommer bli en stor sak.

Vad bör Google göra?

– Hade jag varit dem hade jag pudlat. Det känns som en så dum fråga att driva i domstol.

Hur har din syn på Google påverkats av det här?

– Negativt. De kunde ha skött det på ett mycket proffsigare sätt.

Dante Thomsen

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.