Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kritikstorm mot Amazons svenska sajt

Publicerad: 29 Oktober 2020, 06:51

Amazons Sverigelansering får tummen ner av e-handelsexperter.

Foto: Janne Naess

I går onsdag släppte Amazon sin svenska sajt. Men branschen sågar den svenska versionen – och pekar på bland annat dålig översättning och missvisande produktbilder.


Jonas Arnberg, vd vid HUI Research, säger till SVT att om det inte hade ”stått Amazon.se så hade ingen handlat där”. Han menar att den svenska versionen kryllar av undermåliga översättningar och ett dåligt anpassat utbud. Även leveranstiderna på runt en vecka är oväntat långa, tillägger han.

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, är också kritisk. 

– Det är väldigt tydligt att man har haft väldigt bråttom att komma ut innan shoppingsäsongen. Då har kvaliteten fått stryka på foten, säger Nicklas Storåkers till SVT och syftar på ”black friday”.

Han tycker också att flera produkter är missanpassade till en svensk kontext, till exempel pepparspray och bilbarnstolar som inte uppfyller svenska säkerhetskrav.

Men Nicklas Storåkers och Jonas Arnberg tror båda att bristerna och felen kommer att rättas till efter hand. 

Men Amazon tycks inte hetsa upp sig över kritiken. Alex Ootes, vice vd för bolagets europeiska expansion, säger till SVT att han ändå är nöjd med lanseringen. Han pekar på att det är bolagets största lansering hittills i Europa med 150 miljoner produkter. 

– Men, naturligtvis, vi har fortfarande en del jobb att göra och vi jobbar hårt för att göra sajten bättre, säger han till SVT.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.