Digitalt presenteras av:

Kritik mot Santa Marias datorspel

Santa Maria lanserade i dagarna ett spel för att "inspirera" och ”lära unga att laga Tex Mex”. En form av marknadsföring som får kritik från flera håll.

"Spela och laga mat med mig". Den uppmaningen, från den animerade figuren Maya, möter just nu besökaren på Santa Marias sajt. I spelet som går ut på att "undsätta kök i nöd" samlar man in ingredienser och slåss mot "diaboliska tomater" och "ilskna paprikor".

– Nu ser vi fram emot en svensk matrevolution ledd av unga människor, säger Oskar Eklund, vd på Know IT Hello There, som tagit fram spelet.

Malin Brodén, action marketing manager på Santa Maria menar att syftet med spelet inte är att bygga varumärkeslojalitet.

– Vi har 70 procent av marknaden så det är inte den vi behöver. Det här är ett led i vår ambition att folk ska äta mer mexikansk mat än bara tacos. Det är ett roligt sätt att lära sig på, säger Malin Brodén.

Målgruppen är enligt henne barn och ungdomar i ålder 8-13 år. Hon säger också att ambitionen inte är att pracka på någon ett varumärke.

– Det behöver vi inte utan det här är ett annat sätt att inspirera till att äta annat än tacos. Vår målgrupp är barnfamiljer och barnen påverkar ganska mycket vad man äter.

Marknadsföring riktad mot barn är förbjudet i många medier som tv och direktreklam. När det gäller internet saknas dock regler och Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på Konsumentföreningen Stockholm, menar att detta tillåter företagen att operera i en gråzon.

– Det är hög tid att Konsumentverket sätter ner foten och ägnar tid åt den här formen av reklam. Det behövs prejudikat, både för konsumenterna och för företagens skull, säger Louise Ungerth.

Tidigare har bland annat Karamellkungen och BR Leksaker kritiserats för gratisspel på internet. Louise Ungerth menar att spelet är en klar produktplacering.

– Det här är mer subtil marknadsföring, men de mörkar inte heller. De försöker helt enkelt trampa in varumärket.

Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet menar att marknadsföring till ungdomar och barn ofta är förklädd till något annat, exempelvis spel på internet. Samtidigt kryper användandet av internet allt längre ner i åldrarna.

– Det är en guldgruva för företagen att bygga upp en lojal och positiv bild av varumärket. Föräldrarna kanske inte alltid ser det som marknadsföring, samtidigt som man vänder sig till barn som inte alltid förstår principen.

Spelet som från början lanseras i de nordiska länderna har tagits fram av spelutvecklarna Know IT Hello There i samarbete med Santa Maria. Enligt ett pressmeddelande har spelet testats av grupper bestående av barn och ungdomar.

Dante Thomsen

Publicerad 2010-11-02 05.00Uppdaterad 2015-12-06 15.33

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: