Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kritik mot IAB:s adblockerbeslut: "Det kan leda till ett teknikkrig"

Publicerad: 18 December 2015, 13:32
Uppdaterad: 18 December 2015, 13:50

Digitalrådgivarna är kritiska till IAB:s beslut om konsekvenser för adblockeranvändare.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Som Dagens Media skrev igår har IAB Sverige tillsammans med svenska publicister beslutat att det nu ska få konsekvenser att använda adblockers.

Det handlar bland annat om att användaren får en uppmaning om att avinstallera sin adblocker, att man bara får tillgång till utvalda delar av sajten eller i sämre kvalitet, eller att publicisterna börjar ta betalat för innehållet.

De digitala rådgivarna ställer sig kritiska till beslutet.

Alexandra Callius, chef för digitala medier på Maxus, menar att det som krävs är att man backar ett steg och frågar sig varför människor över huvudtaget vill använda adblockers.

– Annonsmiljöerna kan vara rätt störande, och leda till att det redaktionella innehållet påverkas negativt. Det är en utmaning som hela branschen måste ta tag i. Ingen vill tvinga på annonser på människor som inte vill ha dem. Jag tror att spåret man ska gå på är att förbättra annonsmiljön, säger hon till Dagens Media.

Alexandra Callius tror att användarna kan komma att reagera negativt på att bli blockade på grund av valet att använda adblockers.

– Om det ska fungera, krävs det att alla publicister är med på det. Jag tror mer på att hela branschen måste ta ett krafttag för smartare digital kommunikation. Exempelvis att lyfta fram frågan vad man har för innehåll till användaren, för att komma åt problemet med en störande annonsmiljö som gör användaren frustrerad. Det handlar också om att ha bättre targeting – arbeta med olika budskap, tidstyrning, frekvenstak. Och att hitta nya lösningar för annonsering som inte bara består av banners, säger hon.

Vad skulle det mer kunna finnas för lösningar för att komma runt adblockers?

– För publicisterna tror jag att mikrobetalningar kan vara en lösning, särskilt via mobilen, om användaren redan har den som sin mobila plånbok. Det handlar om att gå ner till små summor och utbilda konsumenten i att det inte går att ta del av innehållet helt gratis och att det faktiskt kostar att producera innehåll.

Henrik Staaf, mediechef på Vizeum, håller med om att beslutet att blockera användare med adblockers, inte kommer åt grundproblematiken.

– Det här ger inte svar på den grundläggande frågan: varför installerar man adblockers till att börja med? Och varför växer adblockers? IAB:s beslut botar bara symtomen, inte själva problemet. Det innebär att adblockers bara kommer att bli bättre och jag tror att det kan leda till ett teknikkrig, säger han till Dagens Media.

Hur tror du att användarna kommer att reagera?

– Jag tror att det kommer att vara kluvet bland användarna. Vissa kommer att göra ett medvetet val och stänga av adblockers för att de vill ha innehållet från just den publicisten, andra kommer att tänka att de kan ta del av det från andra kanaler. Men generellt tror jag att det kommer innebära ett tapp i sökstatistiken.

Även Henrik Staaf menar att publicisterna måste hitta sätt att utbilda användarna i att redaktionellt innehåll måste få kosta.

– Det krävs att man ger rätt information till användaren kring varför annonser finns. Sedan handlar det såklart om att paketera sin produkt på ett sätt så att folk är villiga att betala för den. Det kan till exempel vara genom ett abonnemang för hela mediehuset. Från annonsörernas håll handlar det om att göra mer relevanta annonser och vara snällare mot besökaren.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.