Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kristofer Steneberg: "Den har blivit ett monster"

Publicerad: 24 April 2013, 09:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Tidningen Chefs redaktionschef Kristofer Steneberg startade en hobbykampanj för Vikabröd – som utvecklats till ett "viralt monster".


När Dagens Nyheter skrev att det klassiska Vikabrödet går i graven den 24 januari startade Kristofer Steneberg Facebook-gruppen "Rädda Vikabrödet".

– Det är för att mina släktingar kommer från Dalarna och vi har alltid svängt förbi Leksandsfabriken. Sen dess har jag ätit mycket Vikabröd, säger Kristofer Steneberg till Dagens Media.

Att ett av gruppens inlägg skulle få en spridning till över 170 000 personer, delas 1 200 gånger och gillas av nästan 6 000 personer kunde han inte ana.

– Inte överhuvudtaget, det här har gått över alla gränser. Det är en sociala medier-räckvidd som jag tror det är svårt att nå med en produkt. Då får man anlita reklambyråer. Den har blivit ett monster, säger han och fortsätter:

– Det är lite som ”rädda raketosten”, fast 2013.

På sidan går det att läsa kommentarer som "Vi här hemma ÄLSKAR Vika-brödet" och "INGEN RÖR VÅRAT BRÖD".

Eftersom Kristofer Steneberg till vardags är redaktionschef på tidningen Chef vill han nu lämna över gruppen till någon annan.

Han understryker att han inte vill att det ska uppfattas som att han gör pr för företaget.

Den som får ta över Facebook-gruppen kan räkna med att få vara med och påverka.

– Jag märker att Leksandsbröds ledningsgrupp är inne och tittar dagligen. Inlägg från medlemmar får svar från vd:n inom några timmar, så helt klart påverkar det.

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.