Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kris för Feministiskt Perspektiv

Publicerad: 12 Oktober 2012, 12:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Feministiskt Perspektiv kommer att få ett kraftigt minskat presstöd nästa år, något som kan leda långtgående konsekvenser för tidningen.


Nättidningen Feministiskt Perspektiv tror inte att de kommer att klara den snittupplaga på 2 000 prenumeranter som krävs för ett högre presstöd.

Tidningen beräknar att de kommer att kvalificera sig för det lägre presstödet, men det minskade antalet prenumeranter innebär att de förlorar nästan 600 000 kronor i presstöd.

– Vi har haft en revision och vi ser inte att vi kommer att få upp antalet prenumeranter till över 2 000 nu under de sista numren, säger tidningens chefredaktör Anna-Klara Bratt, till dagensmedia.se.

Anna-Klara Bratt säger att tidningen har förlorat ett stort antal prenumeranter, inte minst under förra årsskiftet då nästan 1 000 betalande läsare lämnade tidningen.

– Vår analys är att det inte lämpar sig att släppa många artiklar på nätet samtidigt. Sedan finns det inte riktigt en vana att betala för saker på nätet och vanan att läsa på nätet är inte riktigt där heller, säger hon och fortsätter:

– Folk är inte vana vid att betala via mejlen, vilket är det system vi använder. Det blir ett moment 22. Vi skulle gärna ha e-faktura men har inte råd med det. Sedan har vi problem med att nyhetsbrev fastnar i spamfilter och så vidare. Det är tråkigt men att få ordning på det kostar också pengar.

Anna-Klara Bratt säger att det minskade presstödet kan komma att helt stänga ner tidningen.

– Så här kan vi inte jobba, fortsätter det så här så får vi lägga ner. Det finns något missförstånd om att det går bra för oss för att vi gör så bra ifrån oss, men det är bara hårt arbete och delvis ideella insatser. Fortsätter det så här så finns det inte på kartan att vi fortsätter.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.