Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Kreatörer: Låga annonsintäkter via Facebook Watch

Kreatörer vittnar om att Facebook Watch fungerar dåligt för att generera annonsintäkter.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 20 November 2018, 12:33
Uppdaterad: 20 November 2018, 12:33

Ämnen i artikeln:

Facebook

Foto: Facebook

I slutet av augusti rullades Facebook Watch ut världen över. Genom Facebook Watch kan användare titta på program och klipp som de sparat från sina nyhetsflöden. 

I samband med att tjänsten lanserades världen över öppnade Facebook än upp för innehållsskapare att visa reklam i klippen. 

LÄS MER: Facebooks Youtube-rival är här 

Nu uppger dock kreatörer till Digiday att tjänsten inte bidrar till några meningsfulla annonsintäkter – trots att de har en stor Facebookpublik. 

En USA-baserad kreatör säger till sajten att en serie genererat mindre än 100 dollar per video när den distribuerades på flera sidor som nådde totalt fem miljoner.

En annan kreatör baserad i Storbritannien säger att de fem senaste videoklippen som gett över 6,4 miljoner visningar har gett en utdelning som är värd mindre än "priset för McDonalds happy meal". 

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.