Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Kreatörer drömmer om Snask

Publicerad: 8 december 2017, 11:57
Uppdaterad: 8 december 2017, 13:53

Foto: Per Björklund

För andra året i rad slår sig svenska varumärkesbyrån Snask in sig på topp 50-listan bland världens mest attraktiva arbetsplatser för kreatörer. "Vi går mot strömmen jämfört med andra byråer", säger medgrundaren Fredrik Öst.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Tillsammans med Erik Kockum grundade Fredrik Öst design-, film- och varumärkesbyrån Snask för tio år sedan. Nu har de för andra året i rad slagit sig in på topp 50-listan bland de mest attraktiva arbetsplatserna för kreatörer.

Listan är gjord av nätverkssajten Working not working som sammanför kreatörer och arbetsgivare världen över. Den beskrivs som en internationell lista över 50 företag som frilansande kreatörer skulle "dö" för att jobba med. 

Fredrik Öst tror att framgångarna har att göra med byråns satsning på att vara stora online.

– Målet har varit att vara stora på internationella plattformar istället för att vara stora på en lokal marknad. Det tror jag har spelat stor roll, säger Fredrik Öst till Dagens Media och fortsätter:

– Sen är det väl så klart vårt jobb och branding som spelar roll. Den bilden vi har skapat av oss själva som omvärlden ser, blandat med de projekt som vi gör, har fått stor uppmärksamhet internationellt. Det påverkar den bilden folk har av oss.

På listan finns jättar som Apple, Google, Facebook och Nasa. 

Hur konkurrerar man med så välkända företag?

– Vi går mot strömmen jämfört med andra byråer. Det gör vi även oavsett företag på sättet vi pratar och uttrycker oss. Vi föreläser runt om i världen och visar upp vår interna kultur på ett transparent sätt. Listan visar att vi gör någonting som folk uppskattar.

Fredrik Öst säger att byrån jobbar mycket med frilansare, då de blir kontaktade av människor runt om i världen som vill jobba för Snask.

– Det gör att man kan jobba med vem man vill utan att anstränga sig, för de vill redan jobba med oss. Det är superkul.

Hur hamnar man på listan?

– Första året visste vi inte ens om att vi var med till en början. Man kan inte kontaka någon eller anmäla sig, utan deras frilansnätverk skriver ner vilka företag de helst vill jobba med, och då har vår byrå varit med bland de attraktivaste.

Även det svenska företaget Spotify placerar sig på listan för andra året i rad.

Topp 50 på listan:

72andSunny adam&eveDDBadidasAdult SwimAirbnbAKQAAmazonAnomalyAppleBarton F. GrafBBDOBlizzard EntertainmentBuckChandelier CreativeCollinsDisneyDroga5EverlaneFacebookGiant Ant Google Google Creative LabHBOHeadspaceHuge

IDEOInstagramMailchimpMediaMonksMotherNASANationals GeographicNetflixThe New York TimesThe New YorkerNikeOddfellowsPatagoniaPentagramPixarR/GASagmeister & WalshSnaskSpaceXSpotifyTeslaVICEWieden+KennedyWork & CO

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.