Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Kreativiteten ger tekniken kraft att engagera"

Publicerad: 27 Oktober 2016, 07:06
Uppdaterad: 27 Oktober 2016, 07:27

Rob Newlan, chef över Facebooks Creative Shop, berättar om sin syn på kreativitet i relation till dagens teknik.


Ämnen i artikeln:

Facebook

För sex år sedan började Rob Newlan arbeta för Facebook för att bygga "Creative Shop". Som chef över Creative Shop för Instagram och Facebook EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) har han satt ihop ett team bestående av creative directors, planners, producenter och dataforskare.

Tillsammans går de samman med olika varumärken för att utforska och utveckla nya sätt att kommunicera på och få liv i kreativa idéer via Facebooks appar och plattformar.

 – Syftet med Creative Shop är att tillsammans gå ihop för att utforska kreativitetens gränser och vad kreativitet är.

Förutsättningarna för digital kreativitet har förändrats rejält under Rob Newlans tid på Facebook. Den tekniska och mobila revolutionen tillåter 360-video, livesändningar och helt nya annonsformat.

– Tekniken och inte minst mobilen gör det möjligt för oss att nå ut till människor med våra historier men det är kreativiteten som ger tekniken kraft att engagera.  

Rob Newlan säger att det just nu sker en fundamental förändring i sättet att se och använda sig av teknik. Från att ha sett på teknik som ett sätt att mäta likes eller klicks på Facebook till att utforska tekniken rent kreativt. Han ser en ny sorts digital kreativitet växa fram som handlar om att faktiskt använda sig av den för att verkligen nå ut och engagera sin publik.

– Kreativiteten har aldrig varit viktigare. Digitala lösningar har tidigare haft en mindre roll och lösningarna har varit små och enformiga, men idag kan de stora idéerna få plats i mobilen. Det är där vi är idag och det är det bästa sättet att bygga sitt varumärke och nå ut till sin publik.

Han understryker att det inte längre fungerar att lansera en kreativ kommunikationslösning och vänta på att den ska få effekt. Det handlar om att följa upp idén, utveckla och förbättra den efterhand. Nyckeln för marknadsförare ligger i att våga testa ny saker, våga utforska och undersöka nya kreativa möjligheter.

– De bästa kreatörerna skapar aldrig en ultimat lösning utan skapar flera olika versioner som de fortsätter att utforska. Det handlar om konstant inlärning. Testa att ändra strukturen i teamet och sättet du arbetar på.

Den största utmaningen, menar Rob Newlan, ligger i att bygga kreativa idéer och lösningar för mobilen vertikalt.

– Det gäller att förstå att det är ett vertikalt flöde och vara exalterad och kreativ kring det. 

En kampanj som Rob Newlan ger som ett bra exempel på en kreativ idé som fick stor spridning och lyckades engagera en stor publik är kampanjen där Universal Pictures och Beats by Dre gick ihop för att promota filmen ”Straight outta Compton”.

Filmen ”Straight outta Compton” handlar om en stolthet för orten eller platsen som man kommer ifrån. Just det har byrån R/GA’s Hustle valt att bygga vidare på. Byrån skapade en app för att få människor att enkelt kunna dela sin stolthet för sin hemort med andra. Genom appen kunde människor skriva in sin stad, ladda upp en bild och publicera den direkt på Facebook.

Spridningen på Facebook blev massiv och allt fler människor delade sin stolthet för sin hemstad allt eftersom de såg att sina vänner gjorde det.

En annan kampanj som Rob Newlan ger som exempel är det spanska jullotteriets kampanj ”Justino” framtagen av byrån Leo Burnett Iberia. Jullotteriet har traditionellt handlat om att dela sina vinster med andra och köpa lotter tillsammans med kollegor, vänner och bekanta. Genom karaktären Justino fångas lotteritraditionen upp.

Kampanj består dels av en tre och en halv minuts lång kampanjfilm, men det slutar inte där. Förra året kunde människor via Instagram följa hans liv i realtid via karaktärens egna Instagramkonto.

Den svenska byrån Ingos kampanj "The Swedish Number" för Svenska Turistföreningen ger han som ett tredje exempel.

– De har verkligen förstått hur människor interagerar med varandra och lyckats förmedla det i det mest kraftfulla sättet. Det är en fantastisk kreativ kampanj, säger Rob Newlan och tillägger:

– Det är en fantastisk tid att få utforska kreativitetens gränser i.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.