Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Kraftig tillväxt för programmatiska köp

Publicerad: 27 oktober 2022, 08:21

Den programmatiska annonshandeln förväntas växa de kommande två åren. Enligt IAB:s Kenneth Danielsson har digitala medier gynnats av pandemin.

Foto: Karin Boo/IRM

Den programmatiska handeln fortsätter att växa. Förra året låg tillväxten på hela 30 procent, och i år förväntas programmatiska köp växa ytterligare.

Ämnen i artikeln:

IABKenneth DanielssonIRMNyheter

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Den programmatiska handeln ökade med 30 procent under 2021 jämfört med 2020, till en omsättning på 3,9 miljarder kronor. Detta innebär att den programmatiska handeln motsvarar 60 procent av investeringarna i display, exklusive sociala nätverk. Det visar en rapport från IAB Sverige och IRM.

I år förväntas de programmatiska köpen växa med 10 procent till en omsättning på 4,3 miljarder kronor. Nästa år ligger prognosen på en tillväxt på 9 procent, vilket skulle innebära programmatiska köp på närmare 4,7 miljarder kronor.

– De digitala medierna har gynnats av pandemin och återhämtningen har varit betydligt starkare än annonsinvesteringarna vid tidigare historiska ekonomiska nedgångar. Programmatisk handel leder utvecklingen framåt och vi ser även nya mediekanaler som kommer handlas programmatiskt framöver. Den är därför viktigt att förstå och följa när det gäller utvecklingen för digital annonsering, säger Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige, i ett pressmeddelande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev