Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Kraftig ökning för influencer marketing

IRM har för andra året i rad kartlagt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige – som ökar i snabb takt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 06 December 2018, 13:32

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingIRM

Madeleine Thor, vd på IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).

Under 2017 omsatte influencer marketing 660 miljoner kronor i Sverige, vilket motsvarar en tillväxt om 33 procent relativt föregående år. Det visar IRM:s kartläggning, som är den andra som institutet genomför inom influencer marketing. 

Prognosen för 2018 och 2019 indikerar att tillväxten för branschen mattas av något i takt med att den mognar. 

Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.

 – Denna kartläggning bekräftar våra tidigare prognoser, och indikationerna för utvecklingen framåt ser goda ut. Branschen har sökt skapa gemensamma standarder samt fortsatt sin teknik- och affärsutveckling. Nu kan vi med tillförsikt säga att det är en etablerad marknadsföringskanal, särskilt då den inom ett par år förväntas omsätta runt en miljard kronor enligt IRM:s prognos, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande. 

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingIRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.