Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kraftig ökning av annonsköp på Youtube

Publicerad: 20 Juli 2015, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

De 100 största annonsörerna har ökat sina investeringar i Youtube med 60 procent.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Allt fler annonsörer väljer att synas på Youtube för att bygga sitt varumärke, och locka en yngre publik. Det visar nya siffror från Google, som inte redovisar hur stora intäkter bolaget har.  Annonsköpen på Youtube från de 100 största varumärkena, som Apple, Coca-Cola och IBM, har ökat med 60 procent på ett år, enligt sökjätten, som äger Youtube. Det skriver Campaign.

Dessutom, på bara ett år har visningarna av annonsörernas eget innehåll nästan fördubblats, enligt Google. Totalt har de 100 främsta varumärkena tillsammans 40 miljarder visningar av sitt material, och 19 miljarder av dessa har skett bara under det senaste året.

Samtidigt har antalet annonsörer, bland de 100 största, som gör reklam via Youtube ökat med 40 procent under samma period. Bakom ökningen står en önskan om att nå en yngre publiken, så kallade "millenials", enligt Financial Times.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.