Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

KP-webben backar - slutar ta betalt

Publicerad: 6 December 2010, 12:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Efter lite mer än ett år som en betaltjänst har KP-webben nu slutat med sitt betalda medlemskap. I stället ska sajten finansieras via sponsorer.


Ämnen i artikeln:

KamratpostenOla Lindholm

– Det var en hyfsad stabil affär, men inte tillräckligt. Vi utgick felaktigt från att det kunde bära. Det hade den gjort om vi inte hade så höga krav på kvalitén, men det har aldrig känts bra att ta extra betalt, säger Ola Lindholm, chefredaktör på Kamratposten.

Exakt hur många som faktiskt betalade vill Ola Lindholm inte säga, men berättar att det "inte var tillräckligt många".

Sajten kommer nu istället att finansieras genom sponsorer. Ett sätt som är både ”säkrare och tryggare”, enligt Ola Lindholm, som i dagsläget inte vill avslöja vilka sponsorer de knutit till sig. Han säger dock att det rör sig om tio stycken.

Vad får sponsorerna ut av det här?

– Dels hoppas vi att de får ut en skön känsla av att hjälpa till med en av de största samhällsfrågorna som finns, hur vi skyddar våra barn på nätet, dels finns det ett egenintresse hos många företag att stötta det här, säger Ola Lindholm.

Kamratposten kommer även att köra en annonskampanj i andra tidningar, ”riktade mot vuxna”, där de berättar om förändringen.

– I annonsen får sponsorerna ett litet utrymme där deras logotyper exponeras, säger Ola Lindholm.

Både Kamratposten och KP-webben kommer även i fortsättningen att vara fri från reklam.

– Det är grundkravet. Dels finns det lagar, dels vill inte jag det. Dessutom är inte våra sponsorer i första hand företag som riktar sig till barn, säger Ola Lindholm.

KP-webben kommer dock inte, som innan, att vara öppen för alla. I stället är det bara Kamratpostens prenumeranter som får tillgång till sajten.

Ardalan Samimi


Ämnen i artikeln:

KamratpostenOla Lindholm

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.