Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

KP:s chefredaktör rasande på Lajkat: ”Hänger ut barnens tankar”

Publicerad: 17 November 2014, 07:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

UPPDATERAD. Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev.


Ämnen i artikeln:

Lajkat.seEhsan Fadakar

Aftonbladets viralsajt Lajkat.se publicerade i fredags sammanställningen ”7 urgulliga relationsfrågor som visar varför barn är bäst”.

Källan? Kamratposten, den Bonnierägda tidskriften som under decennier hanterat barns och ungdomars tankar om kärlek, relationer och sexuella frågeställningar, bland annat under sektionen ”Kropp & Knopp”.

Publiceringen fick Kamratpostens chefredaktör Lukas Björkman att ilskna till rejält. Han anser att listan "förminskar” och ”driver med KP-läsarna”. Dessutom anser han att Lajkat.se helt struntat i upphovsrätten och stulit KP:s material.

– Man kan inte bara ta något rakt av. Jag tycker att det är oroväckande om vi ska börja stjäla material från varandra, säger han till Dagens Media.

Lajkat.ses inställning till upphovsrätten framgår på den egna sajten.

”På Lajkat respekterar vi upphovsrätten och anger alltid källan om det är möjligt”, skriver man.

”Alla videoklippen på Lajkat är publicerade på annan plattform, öppna och inbäddningsbara. Därför utgår vi från att upphovsinnehavaren vill ha större spridning på sitt innehåll”, står det även.

Det är sedan upp till upphovsrättsinnehavaren att kontakta sajten ifall hen inte vill att Lajkat.se ska sprida materialet.

Det är ett resonemang som Lukas Björkman tycker är tveksamt.

– Vill man publicera våra grejer får man höra av sig till oss så att vi kan göra ett samarbete som känns respektfullt. Här hängde man ut barnens tankar.

Lukas Björkman gör en parallell till Lajkat.ses ägare Schibsteds övriga varumärken.

– Tänk om jag skulle ta en rad prisbelönta bilder från Aftonbladet och publicera på min sajt, med hänvisning till att de redan ligger på webben.

Lajkat.se avpublicerade listan efter att Lukas Björkman kontaktat Ehsan Fadakar, ansvarig utgivare för Lajkat.se.

Dagens Media var under måndagsmorgonen i kontakt med Ehsan Fadakar.

– Jag tänker inte svara på frågor om detta via telefon. Du får mejla frågor.

När Dagens Medias reporter ställer ytterligare frågor lägger Ehsan Fadakar på.

"Jag har pratat med KP:s chefredaktör Lukas Björkman och respekterar hans syn på det hela. Det var därför vi också agerade direkt", skriver Ehsan Fadakar sedan i ett mejl till Dagens Media.

Han uppger att KP är "öppna för framtida samarbeten", eftersom Lajkat.se når en ung målgrupp.

"För vissa är det extra viktigt att de är med och bestämmer exakt i vilka sammanhang deras innehåll syns. Därför blir jag glad av att KP är öppna för samarbeten med Lajkat. Jag tror båda gynnas av det".

På Lajkat.se finns i skrivande stund även annat material från tryckta tidningar, exempelvis en tidningsenkät där barn svarar på frågan "vad gör en pensionär".

Ehsan Fadakar medger att Lajkat.se inte har tillfrågat upphovsrättsinnehavaren till texterna och bilderna.

"Det där är skärmdumpar eller bilder på tidningsenkäter som redan cirkulerar på nätet. Ibland är det oerhört svårt att hitta grundkällan. Hade vi vetat grundkällan så hade vi frågat eller creddat. Hör tidningen som gjort enkäterna av sig och vill att vi ska ta bort enkäterna så gör vi det. Svårare än så är det inte. Det har funkat bra hittills. Även diskussionen med Kamratposten slutade positivt".

Finns det någon gräns för vad ni kan publicera utan att i förväg tillfråga upphovsrättsinnehavaren?

"Absolut finns det gränser, men när det kommer till nätet så finns det inte jättetydliga regler. Ställer ni t.ex. den här typen av frågor till Twitter eller Facebook när andras bilder eller citat publiceras direkt där? Om inte, varför gör ni inte det?"

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Lajkat.seEhsan Fadakar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.