Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Kopplingen mellan klick och lyckade kampanjer svag"

Publicerad: 22 Oktober 2013, 11:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Minnesspår är viktigare än generell trafikdata för att mäta effekten av reklam. Det menar Staffan Hultén, grundare av RAM.


Hur ska man mäta kommunikation i media? Verktyg som Google Analytics ger en bra grunddata och information om antal klick på nätet, men säger ingeting om kommunikationens kvalitet. Det menar Staffan Hultén, grundare av analysföretaget RAM, och en av talarna under Mediadagen.

– Vi skiter i räckvidden, den kan vara bra som en bas, men vi vill förstå vad räckvidden skapar för minnesspår. Den här typen av data måste kompletteras med information om hur människor har begripit en kampanj. Det skapar mer information är att bara titta på rå trafikdata, säger han. Man måste fundera på vad det är man säljer, minnesbilder eller klick.

RAM:s intervjuer om folks minnesspår visar att kopplingen mellan lyckade kampanjer och klick på annonser på nätet är svag.

– Man skulle kunna tro att det har ett samband, men den kopplingen finns inte. Det går utmärkt att lyckas medialt med en kampanj men ändå få låga klickrates, och också motsatsen, säger Staffan Hultén.

– Om du säljer något som är vedertaget i en kanal som är vedertagen finns det ingen anledning att klicka på en banner.

Multimediala lösningar kommer att bli standard, menar Staffan Hultén, och med multimediala lösningar kommer man att vinna räckvidd och, eller frekvens. Det kommer alltid att finnas dubbeltäckning.

– Det är bra att nå räckvidd, men lika viktigt att nå högre frekvens. Vi har tittat på vilken effekt du får på en kampanj när du lägger till flera kanaler. Den stora effekten är på actionivå. Multimediala lösningar ger enorm utväxling på action.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.