Digitalt presenteras av:

Konsumentverket stoppar Facebooks bluffreklam

Annonser för bantningspreparat är lurendrejeri och ska inte få finnas på Facebook, anser Konsumentverket som vill stoppa reklamen.

Under det första halvåret har antalet anmälningar till Konsumentverket om vilseledande reklam ökat kraftigt. Flest anmälningar handlar om annonser för bantningspreparat på Facebook med erbjudanden om gratisprover, skriver Dagens Nyheter i dag.

När kunderna klickat på annonserna har de i många fall ingått avtal om abonnemang utan att veta om det. Att villkoren inte framgår tydligare tyder på att företagen är ute efter att luras, säger Konsumentverkets utredare Henrik Örnstedt till TT.

Vad gäller vilseledande reklam bär annonsören huvudansvaret, men även Facebook har så kallat medverkansansvar. Konsumentverket kräver därför att Facebook ska presentera en åtgärdsplan i slutet av veckan. Om de vägrar ta bort annonserna hotas de med vite om upp till en miljon kronor.

Enligt Jan Fredriksson, Facebooks talesperson i Norden har "ett par dåliga annonser slunkit igenom". Han säger också att det ligger i Facebooks intresse att hitta en lösning tillsammans med Konsumentverket och uppmanar användare att anmäla misstänksam marknadsföring.

Helen Preutz

Publicerad 2013-08-08 05.58Uppdaterad 2015-12-06 13.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: