Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Konsumentverket kräver svar från Mogi

Efter tips från allmänheten markerar Konsumentverket mot Metro-bloggaren Malin "Mogi" Richardsson.

Så sent som den 16 mars bloggade Malin "Mogi" Richardsson om Emirates. Bland annat hyllade bloggaren champagnedrinkarna och maten på flygplanet.

" Jag var bokstavligt talat i himlen med fluffiga moln på båda sidor och med himlen i min mun", skriver Mogi bland annat om upplevelsen, som hon kallar för den bästa flygresan i sitt liv.

" Nu förstår jag varför Emirates är det ledande flygbolaget i världen", fortsätter Mogi.

Ordet amazing används inte mindre än tre gånger i det korta blogginlägget, som fått flera privatpersoner att reagera och höra av sig till Konsumentverket.

Enligt Konsumentverket så är det tydligt att det pågår ett reklamsamarbete mellan Mogi och Emirates. Och detta utan att blogginläggen annonsmärkts.

" Det kan förutsättas att ett samarbete innebär bland annat exponering av flygbolaget i bloggen i både text och bild. Som det tidigare har angivits måste exponering i marknadsföringssyfte tydligt markeras", skriver Konsumentverket.

Myndigheten uppmanar nu Mogi att komma in med en skrivelse där hon redogör för hur samarbetet med Emirates ser ut.

Dagens Media har sökt Malin Richardsson för att fråga om Konsumentverkets granskning. I ett mejl skriver hon:

" KO granskar enbart mitt samarbete jag gjorde med Emirates, inget mer än det".

Dante Thomsen

Publicerad 2014-05-05 06.03Uppdaterad 2015-12-06 12.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: