Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Konkurrenterna "lika bra" som Google i blindtest

Publicerad: 14 Juni 2011, 04:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:07

Vid ett blindtest är konkurrenterna "lika bra" som Google. Samtidigt blir det allt viktigare att smartphone-anpassa sin sajt. Det framgår av en ny undersökning.


Ämnen i artikeln:

YahooGoogleIprospect

Det är sökbolaget Iprospect, som tillsammans med Carat Insight har tagit fram undersökningen om sökbeteendet i Norden.

Fokus har legat på mobilt och traditionellt sök och omfattar omkring 2 000 internetanvändare.

Bland annat visar undersökningen att konsumenterna ger Google högst betyg när det gäller användbarhet och förtroende jämfört med konkurrenterna.

Samtidigt upplevdes de tre sökmotorerna Google, Bing och Yahoo vara "lika bra" vid ett blindtest.

– Det är intressant att se hur små skillnaderna i upplevd nytta är hos konsumenten mellan de olika sökmotorerna och att ställa det i relation till den marknadsposition som Google har i Norden. Utan inblandning av Universal Search vinner faktiskt Yahoo det blindtest som genomfördes i undersökningen, säger Patrik Gamryd vd på Iprospect Sverige i ett pressmeddelande.

Även mobilt sök ökar och 25 procent av smartphone-ägarna handlar online med sina telefoner.

Undersökningen visar också att nära 30 procent av konsumenterna upplever att företagens webbplatser inte är anpassade för smartphones.

– Den stora tillväxten av smartphoneanvändare, deras sökbeteende och internetkonsumtionen via dessa telefoner är anmärkningsvärd. Här handlar det för alla som ännu inte tagit steget mot att ha en mobilanpassad site att hänga med utvecklingen för att inte riskera att förlora konsumenten på vägen säger Patrik Gamryd.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

YahooGoogleIprospect

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev