söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Konkurrenten Lenson: ”Lensway beter sig ohederligt”

Publicerad: 1 februari 2012, 09:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Linsföretaget på nätet, Lenson, går till skarpt angrepp mot konkurrenten Lensway som de anklagar för prisdumpning och för att lura sina kunder.

Ämnen i artikeln:

Lensway

HW

Henrik Widell


Som dagensmedia.se redan berättat så har Lensway tilldragit sig Konsumentverkets uppmärksamhet för sin marknadsföring på nätet. Fallet handlar om att Lensway på sin sajt garanterar marknadens lägsta priser, samtidigt som de säljer sina produkter billigare via prisjämförelsesajterna.

Enligt Kim Persson, vd för Lenson, handlar det om ohederlig marknadsföring avsedd att få kunderna att tro att företaget är billigare än det faktiskt är.

 – Förstagångsköpare använder prisjämförelsesajterna för att se lägsta pris och där placerar sig Lensway medvetet lägst. När kunderna sedan kontaktas via mejlutskick för att köpa nya linser, handlar de däremot till det ordinarie sajtpriset. På det här viset lurar Lensway sina trogna kunder.

Kim Persson berättar att han varit i kontakt med prisjämförelsesajterna och diskuterat Lensways marknadsföring. Enligt dem ska Lensways svar ha varit att de lägre priserna varit kampanjerbjudanden.

– Men om det rör sig om en kampanj så måste det enligt marknadsföringslagen tydligt framgå vad som är ordinarie pris och hur lång kampanjperioden är. Inget av det här syns i Lensways erbjudanden hos prisjämförelsesajterna. Det handlar inte om kampanjer utan om prisdumpning.

Han fortsätter:

– För branschens hela anseende vore det bra om marknadsledaren Lensway gick i bräschen för en etisk marknadsföring, men istället skiljer de ut sig negativt.

I det ärende som ligger hos KO väntar myndigheten på en förklaring från Lensway innan de beslutar sig för om de ska ta ärendet vidare eller inte.

Dagensmedia.se har sökt Lensway för en kommentar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev