Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Konkurrent sågar Eniros nya tjänst

Publicerad: 6 Maj 2010, 14:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Eniro ger sig in i kampen om hotellbokningar på nätet. Men bokningssajterna är inte rädda för sökjätten.


Eniros bokningstjänst hjälper användarna att boka bord eller hotellrum direkt på sajten, tack vare ett samarbete med Booking.com och Livebookings.se. Användarna kan också boka tid hos exempelvis frisörer.

– Det här är ett sätt att vara det vi vill vara, relevanta och lokala. Vi hjälper också våra kunder att komma närmare transaktionen säger Richard Wellemets, tf presschef på Eniro, om satsningen.

Resultaten rankas efter hotellens avtal med Eniro och det är bara hotell som redan finns på Booking.com som går att boka.

På Hotellguiden.se, som funnits på internet sedan 1996, är man förvånad över Eniros nya tjänst.

– Det förväntade jag mig inte, men konkurrens är alltid positivt, säger Karolina Flink, vd på Avisita, som driver Hotellguiden.

Hotellguiden har cirka 95 000 unika besökare i månaden. Majoriteten av deras bokningar görs genom call centers och man arbetar mycket med b2b och gruppbokningar. Man inte bara hotell, utan även vandrarhem.

– Den här branschen är så starkt dominerad av hotels.com och booking.com. Det positiva är att de stora hjälper branschen att förstå att det är på internet man bokar hotell numera, säger Karolina Flink.

Inte heller på Mr Jet räds man konkurrensen. Enligt deras mätningar är man nummer ett när det gäller starkaste varumärket bland onlineresebyråer. Mr Jet har 120 000 besökare i veckan.

– Jag tror att de har mycket kvar att lära. Men de har fördelen att de redan har besökare i sitt system, säger Pelle Svensson, marknadschef för Norden och Benelux-länderna.

Han tycker inte att Gula Sidorna är ett självklart forum för hotellbokningar.

– Jag är inte jätteorolig, det finns så många andra konkurrenter redan, det här blir ytterligare en. Att gå till Gula Sidorna för att boka hotell är ett offline-beteende, då letar man kanske först och främst efter ett telefonnummer. Jag tror att det här blir en flopp, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.