Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Komplext sök blir automatiskt

Publicerad: 12 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

För e-handlare med 10.000-tals produkter i sitt sortiment blir sökannonsering extremt komplext med sexsiffrigt antal annonser. Automatisk annonsproduktion ska bli lösningen.


Dustin, med över 120.000 produkter i sortimentet använder sedan i höstas ett system för att automatiskt göra sökannonser direkt från sin egen produktdatabas med kopplingar till pris och lagersaldo.

- Vi får upp kampanjer och erbjudanden i realtid och priser och allt blir rätt, säger Joakim Dymling, webbutvecklingschef på Dustin.

Enligt honom blir det mer kostnadseffektivt när den mänskliga inblandningen kan minimeras, samtidigt som han säger att det fortfarande finns finjusteringar att göra i systemet. Företaget samarbetar med Keybroker för sökannonsering och systemet för automatiska annonser, Real Time Ads, kommer också från Keybroker.

- Det går inte att hantera 100.000-tals sökord och annonser manuellt, det blir extremet komplext, säger Fredrik Holmén, medgrundare och teknikchef på Keybroker.

Dustin har jobbat med Keybroker i ungefär ett år. Enligt Joakim Dymling är detta dock ett nytt sätt att jobba med sökannonsering på.

- Vi har givetvis tittat på vilka möjligheter som finns i branschen och det här automatiserade arbetssättet är nytt. Men fler och fler aktörer börjar ha liknande tjänster.

Alla annonser där priset inte anges sköts fortfarande manuellt av Dustin genom sökkonsulten.

Dustin vill inte kommunicera några siffror på hur stor del av deras trafik som kommer från sökmotorerna men säger att den spontana trafiken är större än söktrafiken.

För e-handelsföretagets del har det varit små förändringar att gå över till automatgenererade sökannonser jämfört mot tidigare.

- Vi skickar samma databasinformation till Keybroker som till prisjämförelsesajter, säger Joakim Dymling.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.