Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Komplexa medier ger komplex reklam"

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>KRÖNIKA/ANALYS.</b> Vi skriver aldrig om vilket filmformat som används när reklamfilmer spelas in. Lika sällan om bryr vi oss om vilket tryckeri som ligger bakom en utomhusaffisch. När det handlar om nätmedier är tekniken central.


Inte sällan nämns om det är flash eller någon annan teknik som ligger bakom en kampanjsajt eller banner. Så kommer det säkerligen också vara under överskådlig tid eftersom att tekniken fortfarande utvecklas extremt snabbt och det fortfarande kommer nya grejer. Flash är det ledande formatet i dag för banners på nätet men får Microsoft som de vill så använder vi snart Silverlight istället, något som inte bara påverkar de som gör reklamen utan även de som ska ta emot den eftersom att ny teknik på tillverkarsidan nästan alltid kräver ny teknik hos reklammottagaren också.

Men så länge tekniken har ett tydligt utrymme kommer det också finnas tydliga alternativ att stoppa reklamen. Program som stoppar flashbaserad reklam eller reklam som ligger på vissa specifika, välkända, reklamservrar finns det en uppsjö av. Liknande sätt att extremt effektivt stoppa traditionell reklam är få, det enda som kommer i närheten är nog en "nej till reklam"-skylt på brevinkastet.

Än så länge har användandet av program som Ad-block liten utbredning men vad händer om, eller när, en större publik upptäcker att sajter som Aftonbladet, SVD eller DI blir oerhört mycket mer lättladdade och snabbare utan alla Flash-element som till 99 procent är just reklam. Skulle programmen för att stoppa reklam inkluderas direkt i webbläsaren, vilket inte ska ses som en omöjlighet, lär användandet rusa i höjden. Det här kan bli ännu ett slag mot den i många lägen utskällda displayannonseringen.

I och med att medierna runt reklamen blir allt mer tekniktunga sätts också fler käppar i julen för reklamen. I höstas hade Svd.se stora problem med driften. Systemleverantören Logica pekades ut som problemet. Senare hade även Talentum och tidningen Affärsvärlden liknande driftproblem. Då var det Qbransch som sas bära skulden.

Sedan en tid tillbaka har svenska tv-kanaler gått över från att ta emot reklamfilmer på fysiska band till en nätverksbaserad variant där reklamfilmerna skickas över nätet till kanalerna. Ännu en server som kan krascha således.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.