fredag22 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Kommunikationsbranschen växer– pr-byråerna tar andelar

Publicerad: 14 mars 2012, 06:15

Den svenska kommunikationsbranschen växte med 10 procent under 2011, enligt Informationsindex.

Ämnen i artikeln:

Precis

HW

Henrik Widell


Informationsindex mäts av Sveriges Informationsförening och Precis och visar svenska företags, organisationers och myndigheters investeringar i kommunikation.

Under 2011 uppgick investeringarna till 38 miljarder kronor, en ökning med 10 procent jämfört med föregående år.

Enligt prognosen för 2012 kommer investeringarna ligga kvar på den nivån också under 2012.

Byrådiscipliner som stärkt sin position under 2011 är pr-byråer som ökat sin andel av de totala investeringarna från 19, miljarder kronor till 2,2 miljarder kronor. Även reklambyråer ökar, från 2,3 miljarder kronor 2,5 miljarder kronor.

Webbyråerna tappar däremot mark. Deras andel minskar från 2,8 miljarder kronor till 2,2 miljarder.

Allra mest pengar investeras det i internkommunikation (13,3 procent) följt av samhällsinformation (11,7 procent), marknads-pr (9,1 procent) och varumärkesinvesteringar (8,5 procent).

Största kanaler är den egna webbsidan (13 procent) följt av tryckt information (11,1 procent) medierelationer, mässor och event (7,1 procent vardera) och sociala medier (4 procent).

Enligt prognosen är det de social medierna som blir vinnare under 2012, och kommer att öka med 6 procent.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev