Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kommunikationsbranschen växer– pr-byråerna tar andelar

Publicerad: 14 Mars 2012, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Den svenska kommunikationsbranschen växte med 10 procent under 2011, enligt Informationsindex.


Ämnen i artikeln:

Precis

Informationsindex mäts av Sveriges Informationsförening och Precis och visar svenska företags, organisationers och myndigheters investeringar i kommunikation.

Under 2011 uppgick investeringarna till 38 miljarder kronor, en ökning med 10 procent jämfört med föregående år.

Enligt prognosen för 2012 kommer investeringarna ligga kvar på den nivån också under 2012.

Byrådiscipliner som stärkt sin position under 2011 är pr-byråer som ökat sin andel av de totala investeringarna från 19, miljarder kronor till 2,2 miljarder kronor. Även reklambyråer ökar, från 2,3 miljarder kronor 2,5 miljarder kronor.

Webbyråerna tappar däremot mark. Deras andel minskar från 2,8 miljarder kronor till 2,2 miljarder.

Allra mest pengar investeras det i internkommunikation (13,3 procent) följt av samhällsinformation (11,7 procent), marknads-pr (9,1 procent) och varumärkesinvesteringar (8,5 procent).

Största kanaler är den egna webbsidan (13 procent) följt av tryckt information (11,1 procent) medierelationer, mässor och event (7,1 procent vardera) och sociala medier (4 procent).

Enligt prognosen är det de social medierna som blir vinnare under 2012, och kommer att öka med 6 procent.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Precis

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.