Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Komm jubilerar med Guldäggsfoto

Publicerad: 18 Augusti 2011, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

På onsdag är det dags för Guldäggets riktiga 50-årskalas. Komm bjuder på seminarer med branschrävar och riktar strålkastarljuset mot reklamfotograferna.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerJessica BjurströmKommGuldägget

Årets Guldäggsgala hade 50-årsfirandet som tema, men på onsdag uppmärksammar Komm jubilaren med en egen dag.

– Vi kan inte passera ett sådant här jubileum som en grädden på moset utan det här kräver en heldag. Dels ska vi ha tid för reflektion över de här åren och dels ska vi blicka framåt, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.

Dagen inleds med seminarier med både gamla och nya branschprofiler på plats, till exempel Joakim Jonasson, Claes Bergqvist, Anna Qvennerstedt, Gustav Martner, Mary Lee Sjönell, Ted Persson och Pia Grahn Brikell. Journalisten Carin Fredlund och Jessica Bjurström leder dagen.

Eftersom seminarier och festligheter går av stapeln på Fotografiska Muséet blir det också en tillfällig fotoutställning.

Komm har bett de tio mest Guldäggsbelönade byråerna, som fortfarande är verksamma, att plocka sina bästa fotografier. Resultatet är en utställning med omkring 40 fotografier från Lowe Brindfors, King, Garbergs, Stockholm Design Lab, Fältman Malmén och Åkestam Holst.

– Det här är foton som är värda att se i sig själva. Precis som vi har Guldskrift som lyfter fram copywriters och texter som beskriver samtiden så väljer vi nu att lyfta fram fotograferna och visa bilder som säger mycket sin tid, säger Jessica Bjurström.

Till seminariet kommer det 250 personer och kvällens mingel har hittills 600 anmälda.

Byråuppställning:

FISK:

Handslaget av Fältman Malmén

Valör: Diplom i kategorin Direktreklam

Uppdragsgivare: Casall Sports Products

AD-assistent: Anna-Karin Rosén AD: Ulf Arkfelt & Johan Eriksson Byråproducent: Copy: Petter Dixelius CD: Magnus Fältman Fotograf: Johan Carlson Interaktiv byrå: Medierådgivare online:Medierådgivare print: Originalare: Fredrik Mickelsson Produktionsbyrå: Projektledare: Heppi Holmberg.

SOFFA:

Hjärtattacker av Åkestam Holst

Valör: Guldägg i kategorin Ideella organisationer

Uppdragsgivare: Hjärt-Lungfonden

AD-assistent: Rickard Villard AD: Lars Bæcklund Byråproducent: Copy: Tomas Sandström Fotograf:Fredrik Nyman Grafisk formgivare: Anders Westman Interaktiv byrå: Medierådgivare online:Medierådgivare print: Originalare: Anders Westman Produktionsbyrå: Produktionsledare: Susan Eriksson Projektledare: Mattias Bohlin Uppdragsansvarig: Roger Höglund Övriga: Repro: JP Screen Offset

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.