Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Kobler tar verktyg för kontextuell annonsering till Sverige

Publicerad: 26 Juni 2020, 13:04

Emil Hägglöf, ansvarig för Koblers Sverigekontor.

Norska Kobler lanserar sitt AI-verktyg för kontextuell annonsering på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Cookies

Cookiefrågan har hamnat allt högre upp på marknadsförares agenda i takt med att allt fler webbläsare infört restriktioner. Både Mozilla och Safari har redan skrotat tredjepartscookies, och i början av året stod det klart att Google ska fasa ut tredjepartscookies från Chrome de kommande två åren. Detta samtidigt som GDPR försvårar möjligheterna att bygga relationer med kunder i de egna kanalerna.

Då kan kontextuell annonsering vara ett alternativ. 

LÄS ÄVEN: Livet efter ”cookiedöden” – här är metoderna och strategierna som kan ersätta kakan 

Kobler har redan dragit i gång på den svenska marknaden och har i dag McDonalds, Volkswagen, If, DNB och SBAB som kunder. 

I Koblers lösning placeras annonser utifrån produktens eller tjänstens relevans till det redaktionella innehållet. Då behövs ingen persondata, menar bolaget.

I Norge omsatte bolaget 18 miljoner kronor det första året.

– Nu tar vi med oss erfarenheterna från den norska annonsmarknaden och siktar på samma framgång här i Sverige. Vi har full fart på det svenska kontoret, säger Erik Bugge, grundare och vd för Kobler, i ett pressmeddelande.

Emil Hägglöf är försäljningschef och ansvarig för kontoret i Sverige:

– Kontextuell annonsering är nytt för många och därför är behovet av information stort. När annonsköparna förstår att annonsformatet leder till ökad försäljning utan att inkräkta på den personliga integriteten blir många intresserade av att prova, säger han i pressmeddelandet.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cookies

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.