Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

KO till attack mot Jägermeister

Publicerad: 11 November 2010, 15:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Hög musik, eldsprutande kvinnor och starksprit. Det var ingredienserna i pr-jippot som får KO att se rött.


Ämnen i artikeln:

KO

Det var vid en rutinkontroll på Facebook som pr-jippot uppdagades. En jurist på Konsumentombudsmannen fick syn på bilderna som laddats upp av "Jäger team Sweden".

Den aktuella händelsen, där två lättklädda kvinnor sprutade eld, utspelade sig utanför puben Rockbaren i Göteborg. Hög musik spelades också från en Jägermeister-prydd bil med stora högtalare.

Enligt alkohollagen får reklam för alkohol varken vara påträngande eller uppmanande. I skrivelsen kan man läsa föjande:

Marknadsföringen kan svårligen uppfattas som annat än påträngande och strider därmed mot kravet på särskild måttfullhet. En sådan marknadsföring är att anse som otillbörlig”.

Berntson Brands som importerar Jägermeister till Sverige ombeds nu att förklara sig. Senast den 24 november ska de inkomma med ett yttrande till Konsumentombudsmannen.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

KO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev