Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

KO till attack mot Jägermeister

Hög musik, eldsprutande kvinnor och starksprit. Det var ingredienserna i pr-jippot som får KO att se rött.


Publicerad 2010-11-11 15:10
Uppdaterad 2015-12-06 15:32

Ämnen i artikeln:

KO

Dela artikeln:

Det var vid en rutinkontroll på Facebook som pr-jippot uppdagades. En jurist på Konsumentombudsmannen fick syn på bilderna som laddats upp av "Jäger team Sweden".

Den aktuella händelsen, där två lättklädda kvinnor sprutade eld, utspelade sig utanför puben Rockbaren i Göteborg. Hög musik spelades också från en Jägermeister-prydd bil med stora högtalare.

Enligt alkohollagen får reklam för alkohol varken vara påträngande eller uppmanande. I skrivelsen kan man läsa föjande:

Marknadsföringen kan svårligen uppfattas som annat än påträngande och strider därmed mot kravet på särskild måttfullhet. En sådan marknadsföring är att anse som otillbörlig”.

Berntson Brands som importerar Jägermeister till Sverige ombeds nu att förklara sig. Senast den 24 november ska de inkomma med ett yttrande till Konsumentombudsmannen.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.