Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

KO stämmer Eniro

Publicerad: 20 Februari 2015, 12:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Eniro mörkar prislappen för tjänsten 118 118. Det anser Konsumentombudsmannen, som nu stämmer företaget.


Ämnen i artikeln:

KOKonsumentombudsmannenEniro

KO anser att Eniro med sin nummerupplysningstjänst 118 118 erbjuder en bestämd produkt utan att ange kostnaden för tjänsten. Därför stämmer KO Eniro.

KO anser att marknadsföringen är otillbörlig eftersom den uteblivna prisinformationen sannolikt påverkar konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat beslut.

KO vill enligt stämningsansökan att Eniro ska åläggas av marknadsdomstolen att ”ge prisinformation på ett klart och begripligt sätt” vid varje tillfälle någon utnyttjar tjänsten via telefon eller sms. Annars ska Eniro betala vite.

Patrik Havermann är jurist vid KO.

– Prisinformation ska lämnas till konsumenten vid telefonsamtalet eller sms:et. Det räcker inte att lämna informationen på annat sätt, via hemsidan eller andra kanaler, säger han i ett pressmeddelande.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.