Digitalt presenteras av:

KO kräver tydligare reklam i Facebook

Det måste framgå tydligare för konsumenten vad i sociala medier som är reklam. Det kräver konsumentombudsmännen i Norden i ett gemensamt upprop.

Konsumentombudsmännen slår i en gemensam "ståndpunkt" fast att marknadsföringslagens regler, som kräver samtycke till reklam i e-post och sms, ska gälla även för reklam i sociala medier.

"Det här innebär att det för vissa reklammeddelanden krävs samtycke i förhand från mottagaren medan det för övriga krävs att man måste kunna tacka nej till fortsatt reklam. Det vill säga, att du direkt i meddelandet ska kunna markera att du inte längre vill ha reklam från ett visst företag", skriver KO i ett pressmeddelande i dag.

De nordiska konsumentombudsmännen kräver också att det blir tydligare vad som är reklam i sociala medier. Reklam på bland annat Facebook måste märkas tydligare än vad den görs i dag.

Konsumentombudsmännen skriver också att de kommer att lyfta frågan om reklam i sociala medier på EU-nivå.

Läs Konsumentombudsmännens rapport i dokumentet till höger.

Publicerad 2012-05-03 08.37Uppdaterad 2015-12-06 14.23

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: