Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

KO kräver tydligare reklam i Facebook

Det måste framgå tydligare för konsumenten vad i sociala medier som är reklam. Det kräver konsumentombudsmännen i Norden i ett gemensamt upprop.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 03 Maj 2012, 08:37
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:23

Ämnen i artikeln:

KOKonsumentverketFacebook

Konsumentombudsmännen slår i en gemensam "ståndpunkt" fast att marknadsföringslagens regler, som kräver samtycke till reklam i e-post och sms, ska gälla även för reklam i sociala medier.

"Det här innebär att det för vissa reklammeddelanden krävs samtycke i förhand från mottagaren medan det för övriga krävs att man måste kunna tacka nej till fortsatt reklam. Det vill säga, att du direkt i meddelandet ska kunna markera att du inte längre vill ha reklam från ett visst företag", skriver KO i ett pressmeddelande i dag.

De nordiska konsumentombudsmännen kräver också att det blir tydligare vad som är reklam i sociala medier. Reklam på bland annat Facebook måste märkas tydligare än vad den görs i dag.

Konsumentombudsmännen skriver också att de kommer att lyfta frågan om reklam i sociala medier på EU-nivå.

Läs Konsumentombudsmännens rapport i dokumentet till höger.

Ämnen i artikeln:

KOKonsumentverketFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.