Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 3 Maj 2012, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23
Det måste framgå tydligare för konsumenten vad i sociala medier som är reklam. Det kräver konsumentombudsmännen i Norden i ett gemensamt upprop.
Konsumentombudsmännen slår i en gemensam "ståndpunkt" fast att marknadsföringslagens regler, som kräver samtycke till reklam i e-post och sms, ska gälla även för reklam i sociala medier.
"Det här innebär att det för vissa reklammeddelanden krävs samtycke i förhand från mottagaren medan det för övriga krävs att man måste kunna tacka nej till fortsatt reklam. Det vill säga, att du direkt i meddelandet ska kunna markera att du inte längre vill ha reklam från ett visst företag", skriver KO i ett pressmeddelande i dag.
De nordiska konsumentombudsmännen kräver också att det blir tydligare vad som är reklam i sociala medier. Reklam på bland annat Facebook måste märkas tydligare än vad den görs i dag.
Konsumentombudsmännen skriver också att de kommer att lyfta frågan om reklam i sociala medier på EU-nivå.
Läs Konsumentombudsmännens rapport i dokumentet till höger.
Kristin Djerf