Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

KO granskar barnspelet Habbo

Publicerad: 10 Mars 2011, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Flera barn har fått dyra räkningar efter att ha spelat communityspelet Habbo - vilket fått Konsumentverket att ilskna till.


Som dagensmedia.se tidigare berättat inledde Konsumentverket en granskning av communitysajten Habbo i oktober förra året.

Efter att ha fått 16 anmälningar mot sajten ska KO nu dessutom inleda ett tillsynsärende mot sajten som marknadsför sig mot barn och ungdomar. Det skriver Uppsala Nya Tidning, UNT.

Habbo har flera gånger kritiserats för att locka barn att köpa virtuell valuta för riktiga pengar. Enligt UNT har exempelvis en åttaåring köpt så kallade "habbomynt" för över 1 200 kronor på mobilen.

Tidigare har också en 13-årig flicka fått en räkning på 35 000 kronor från Sulake.

– Villkoren är så krångliga att knappt en vuxen kan förstå dem. De ska vara så pass enkla att ett barn kan förstå dem, säger Cecilia Norlander på Konsumentverket till UNT.

Till UNT säger Pasi Piipponen, ansvarig på Sulake i Norden, att det nu ska bli svårare för barn att registrera sig på Habbo. Han råder också föräldrarna till de barn som fått dyra räkningar att höra av sig till kundtjänst.

– Om vi kommer fram till att ett misstag har begåtts så kommer de att få sina pengar tillbaka, säger han till UNT.

Habbo

Enligt företaget bakom Habbo har spelet har 200 miljoner användare över hela världen. Bland annat kan man inreda sitt egna hotellrum med möbler för Habbo-valuta - vilket användarna köper för riktiga pengar.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.