Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

KO ger Blocket bakläxa

UPPDATERAD. Det är alldeles för svårt att hitta Blockets mejladress. Det anser Konsumentombudsmannen som nu straffar sajten.

Sofia Hvenström


Publicerad: 13 November 2012, 14:32
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:04

Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenBlocketKonsumentverket

Under hösten 2011 genomförde Konsumentverket en så kallad sweep där myndigheten undersökte huruvida e-handelslagen efterföljs på ett urval av olika webbplatser.

De kunde då konstatera att Blockets sajt helt saknade en e-postadress. Dessutom var det alldeles för svårt för konsumenterna att hitta bolagets postadress, vilket strider mot e-handelslagen.

"Genom att Blocket inte har lämnat någon uppgift överhuvudtaget avseende sin e-postadress strider detta mot lag och praxis", skriver Konsumentverket.

I samband med detta uppmanade Konsumentverket Blocket att se över sin information. Trots påminnelser har uppmaningen dock inte följts.

Blocket själva anser istället att deras elektroniska webbformulär är fullt tillräckligt, men detta köper alltså inte Konsumentombudsmannen.

Därför döms Blocket nu till 500 000 kronor i vite om sajten inte uppdateras med ny information.

UPPDATERING:

Efter att artikeln publicerats hör Thomas Bäcker, kundsäkerhetsansvarig på Blocket, av sig och poängterar att sajten sedan tre veckor tillbaka har en synlig mejladress och postadress.

– Vi har fört en bra dialog med konsumentombudsmannen under hela den här tiden. Vi vill ju inte på något sätt bryta mot lagen eller ifrågasätta lagstiftningen, utan har endast fört fram våra synpunkter. Hemsidan är korrigerad sedan tre veckor tillbaka, säger han till dagensmedia.se.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.