Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

KO friar Schibsteds utskällda annonser

Publicerad: 27 Maj 2010, 10:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Aftonbladets annonser, som liknar redaktionellt material, sprider sig och nu har även Svd.se tagit efter formatet. KO får in anmälningar, men kan inget göra.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetKonsumentverketSvDAftonbladet

Som Dagensmedia.se tidigare skrivit om har Aftonbladets högerspaltannonser blivit anmälda till Konsumentverket. De artikelpuff-liknande annonserna har beskyllts för att lura läsaren att tro att det rör sig om redaktionellt material.

På Svenska Dagbladets sajt finns, sedan en månad tillbaka, en sådan annons med Visit Norway som avsändare. Olle Lidbom, som driver sajten Vassa Eggen, kritiserar i dag annonslösningen och skriver att SvD lurar läsarna.

Kritiken bemöts på SvD.se av utvecklingschefen Fredric Karén.

”Att antyda – som Olle Lidbom – gör att läsarna skulle känna sig lurade är att undervärdera läsarna grovt. Vi har medvetet valt en så tydlig annonsmärkning som möjligt”, skriver han.

Till Dagensmedia.se säger Fredric Karén att det är glasklart för läsarna att det rör sig om en annons.

– Vi har inte fått några negativa reaktioner alls på annonsen. Däremot får vi kritik för andra annonser, som flash-annonser till exempel.

Rickard Faivre, jurist på Konsumentverket, säger att enligt deras preliminära bedömningar är Schibsteds annonser inte vilseledande.

– Rutan är ju annonsmärkt. Folk har hört av sig och känner sig lurade. Det är olyckligt men vi kan inte göra något åt det, säger han.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.