Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

KO agerar mot reklam på webben

Publicerad: 23 December 2010, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Den senaste tiden har Konsumentverket vunnit två mål om reklam på webben. Domar som kommer få "stor betydelse för hur marknadsföring på internet får gå till", enligt KO.


Konsumentverket och marknadsdomstolen har hittills haft få möjligheter att agera mot tveksam annonsering på internet. Bland annat har KO inte lyckats agera mot smygreklam i bloggar, trots många anmälningar.

Nu har dock Konsumentverket på kort tid tagit hem två segrar i Marknadsdomstolen. I det ena vann man över kreditbolaget Northmill, i en dom som i praktiken innebär att Googleträffar som innehåller dolda metataggar är att betrakta som annonser.

Då Northmill använde uttrycket ”Pengarna på ditt konto inom 15 minuter” i anslutning till Googleträffarna kunde företaget fällas, eftersom det är olagligt för kreditbolag att lyfta fram snabbheten i sin reklam.

KO fick också rätt mot fondbolaget Tanglin Asset Management, som marknadsfört fonder med banners. Informationen om att det finns risker med fonden saknades på själva bannern, men om besökaren klickade på den slussades man till Tanglings sajt, där informationen fanns tillgänglig.

Enligt Marknadsdomstolen måste dock riskinformationen synas även på bannern, eftersom en banner är att betrakta som en självständig annons med ett säljbudskap.

De båda domarna är förenade med ett vite på 1 miljon kronor.

– Domarna är en stor framgång eftersom vi har intensifierat vår granskning av marknadsföring på internet. Nu har vi också fått två viktiga klargöranden från Marknadsdomstolen om vad som faktiskt är marknadsföring och vad som inte är tillåtet, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson, i ett pressmeddelande.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.