Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Klout kommer till Sverige

Publicerad: 4 September 2014, 06:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.


Det har gått ett par år sedan ”Klout score” var ett buzzword bland digitala marknadsförare och sociala medier-experter.

Den stora hajpen och stressen om vem som rankar högst har lagt sig, men tjänsten lever vidare och används i marknadsföringssyfte av varumärken som Spotify, Nike och Starbucks.

– Klout score är både det bästa och det sämsta vi har. Det är ett enkelt och lättförståeligt verktyg, samtidigt som hajpen står i vägen för det verkliga värdet, säger Klout-grundaren Joe Fernandez till Dagens Media.

Han startade Klout 2008 efter att ha tvingats till tystnad efter en käkoperation vilket gjorde att han under tre månader främst använde Facebook och Twitter för att kommunicera med vänner och bekanta.

– Jag blev besatt av sociala medier och hur de kan göra alla till inflytelserika publicister, säger Joe Fernandez.

Tjänsten Klout samlar in data från sociala nätverk för att avgöra vilka användare som är mest inflytelserika, vilka de influerar och inom vilka kategorier.

Företag som samarbetar med Klout kan använda sig av dessa "påverkare" i sin marknadsföring genom att komma med erbjudanden, ”Klout perks”, och hoppas att de skriver gott om dem i sina nätverk.

Det gjorde bland annat Spotify inför lanseringen av tjänsten i USA för ett par år sedan.

– Den kampanjen var ett genombrott för Klout, säger Joe Fernandez.

Sedan dess samarbetar företaget bland annat med Nike, Disney, Audi och Starbucks.

– Det finns tre viktiga regler. Det första är att användarens val att medverka i marknadsföring eller inte har ingen påverkan på Klout score. Det andra är att vi inte försöker styra vad, eller om, användaren skriver om produkten, och det tredje är att användaren måste berätta att det rör sig om reklam, säger Joe Fernandez.

Nu planeras en etablering i Norden, som första marknad utanför USA.

– Det är ett stort steg för oss att gå utomlands. Sverige intresseras för att användningen av sociala medier är hög och det finns ett stort intresse att testa nya saker. Dessutom finns här många stora och intressanta varumärken, säger Joe Fernandez.

Enligt honom finns det fler Klout-användare i Sverige i dag än vad det gjorde i USA när det första partnererbjudandet gjordes, men han vill inte berätta hur stor användarbasen är.

Etableringen sker tillsammans med Mediapilot, med medgrundaren Martin Wettergren som ansvarig.

– ”Klout score” var en hajp för två år sedan, men intresset är fortfarande stort bland användarna. Nu ska de få sin belöning, säger Martin Wettergren.

Från start har Klout Nordic två medarbetare som sitter i Mediapilots lokaler på Söder i Stockholm, men diskussioner pågår fortfarande om hur verksamheten i Sverige ska se ut.

Lanseringen av Klout i Sverige kommer att ske i samarbete med ett eller ett par varumärken. Joe Fernandez och hans kollega Patrick Thomas, som är ansvarig för bolagets partnersamarbeten, har varit i kontakt med ett antal företag och säger sig vara nära ett beslut om vem det blir.

– Förhoppningsvis kan vi starta den första kampanjen om en månad eller två, säger Joe Fernandez.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.