Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Klottertävling hajpar Gothia Cup

Publicerad: 18 Juli 2011, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Klottertävlingen Doodle 4 Google – där kreativa personer får chansen att rita sin egen Google-logga – gör comeback i samband med Gohia Cup.


Ämnen i artikeln:

Google

För den som använder Google som sökmotor kommer det inte som någon nyhet att logotypen byter utseende med jämna mellanrum.

Dessa "ritade" logotyper kallas för "doodles" och tas fram internt av Google för att fira historiska händelser eller personer.

2005 hade tävlingen Doodle 4 Google premiär i Storbritannien och för första gången kunde privatpersoner skicka in sina egna "doodles".

2008 hölls tävlingen till Sverige för första gången och i samband med fotbollsturneringen Gothia Cup är det nu dags igen.

Temat är "Jag älskar..." och vinnaren får bland annan chansen att visa sin teckning på Google under en hel dag.

– Det är verkligen roligt att Doodle 4 Google är tillbaka i Sverige igen. Vi fick ett enormt gensvar förra gången och med tanke på den kreativitet som finns bland landets befolkning och ungdomar hoppas vi på minst lika många bidrag i år, säger Andreas Svenungsson, kommunikationsansvarig på Google i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi ser inte minst fram emot att få träffa och prata med våra unga användare på Gothia Cup.

I början av augusti väljs 20 finalister ut av en jury och vinnarens "doodle" kommer att visas på de nordiska ländernas Google-sidor i september.

Förutom att måla bidrag på plats i Googles lounge i Gothia Kviberg Center kan bidrag också skapas med Googles digitala grafittivägg.

Med i juryn är bland annat Dennis Hwang, Googles webmaster,Peter Jetzel, Googles nordiska marknadsföringschef samt artisten och låtskrivaren Andreas Carlsson.

Utnämner vinnaren gör däremot allmänheten, som får chansen att rösta fram det bästa bidraget.

Förutom att Google visar upp vinnarens "doodle" kommer företaget också att donera 10 000 kronor till vinnarens fotbollsorganisation samt 10 000 kronor till Unicefs arbete för barn och ungdomar.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.