Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Klippsajterna tynar bort

Publicerad: 26 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Svenska videosajter med användargenererat innehåll står och stampar. Hos TV4:s Fejmtv minskar antalet videofilmer. "Det är inget område vi prioriterar", säger Mattias Fyrenius, chef för TV4 Nya Medier.


I november 2006 lanserade TV4 sin sajt Fejmtv. Sedan i augusti förra året har 439 nya medlemmar tillkommit men antalet uppladdade filmer har minskat. I början av augusti fanns 20 778 filmer på sajten, i dag är de 20 606 stycken.

- Ärligt talat är intresset för Fejm TV lågt och det är långt i från den tjänst som vi lägger mest pengar på just nu, säger Mattias Fyrenius.

Enligt honom är det svårt att hitta en bra affärsmodell för användargenererad video och inte alltid självklart att intresset är stort. Bubblare.se, som startade i juli 2006 och sedan två år tillbaka delägs av Eniro lever just nu också en sömnig tillvaro.

- Tjänster som är helt annonsfinansierade är väldigt beroende av trafiken och har varit svåra att få att gå i hop, säger Björn Edman, vd på Netclips.

Aftonbladet.se och Mitt Klipp håller dock emot.

-På årsbasis har vi fortfarande en trafiktillväxt på över 100 procent säger Andreas Aspegren, communitychef på Aftonbladet.

Mitt Klipp har ungefär 30 000 klipp i lager och får 200-300 nya klipp varje vecka. Försäljningen på sajten sker främst ihop med vanliga Aftonbladet.

- Vi har en del annonsörer som enbart går på Mitt Klipp men paketeringen med övriga sajten står för störst del. Vi har inte fokuserat på att använda rörlig reklam men finns det kunder som är intresserade av det så tittar vi gärna på det, säger Andreas Aspegren.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.