Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

"Klimatfrågan är 2019 års #metoo-rörelse"

Publicerad: 1 Januari 2019, 07:00

Emma Blom.

Emma Blom, utvecklingschef på Social Industries och bloggare hos Dagens Media, spår att klimatfrågan kommer genomsyra allt vi gör under 2019.


Ämnen i artikeln:

Cambridge AnalyticaGDPREmma Blom

Vilken var den största händelsen i branschen under 2018?

– Det är kanske inte alla som anser det vara en branschhändelse, men utfläkningen av Cambridge Analytica-skandalen och dess långtgående efterverkningar har påverkat oss alla, även om man inte förstår hur. I lilla Sverige såg vi inte minst med vilken genomslagskraft man diskuterade sociala mediers betydelse för det svenska valet, men vi har också sett en rad förändringar på plattformen som i allra högsta grad påverkat annonsaffären. Inte minst möjligheten att se alla annonser som just nu körs från en sida. 

– Samtidigt är det allt för få som agerade på resultatet av den här skandalen. Allt för få som undersökte och utnyttjade plattformens kraft under valet, och allt för få annonsörer som ännu förstått hur Facebooks data om oss alla kan och kommer att förändra hela marknaden.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Det där är förvisso bara trams, men jag har som ambition att inte lägga näsan i blöt så mycket. Det kommer bli både svårt och lätt.

Om du ska sia om 2019, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Jag hoppas inför varje år att vi alla ska komma ikapp utvecklingen och börja agera och spendera därefter. Men det tror jag tyvärr inte är nästa års stora grej. Jag tror att klimatfrågan kommer genomsyra allt vi gör, varenda budskap och beslut, idé och annons. Och det med inte så lite rätta. Klimatfrågan är 2019 års #metoo-rörelse.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.