tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Klimatavtrycket från nätet ökar – här är strategierna som ska vända utvecklingen

Publicerad: 23 maj 2023, 06:15

Ett sätt för mediehusen att minska det digitala klimatavtrycket är att ställa högre krav på underleverantörer, menar Markus Ahlberg, head of sustainable business development på Schibsted.

Foto: Montage/ cherezoff

Högre krav på underleverantörer, streamade annonser istället för nedladdade och mätning av den digitala nyhetskonsumtionens koldioxidavtryck. Det är några sätt att reducera klimatavtrycket från en av världens största klimatbovar – internet.

Ämnen i artikeln:

Tema: Hållbarhet i mediebranschenDigitala temaveckorSchibstedSpotifyViaplay

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Utsläppen av växthusgaser som nätet genererar globalt har nu nått samma nivåer som flygindustrin, det vill säga 2–4 procent av de globala utsläppen.

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev