Digitalt
Klimatavtrycket från nätet ökar – här är strategierna som ska vända utvecklingen
Publicerad: 23 maj 2023, 06:15
Ett sätt för mediehusen att minska det digitala klimatavtrycket är att ställa högre krav på underleverantörer, menar Markus Ahlberg, head of sustainable business development på Schibsted.
Foto: Montage/ cherezoff
Högre krav på underleverantörer, streamade annonser istället för nedladdade och mätning av den digitala nyhetskonsumtionens koldioxidavtryck. Det är några sätt att reducera klimatavtrycket från en av världens största klimatbovar – internet.
Utsläppen av växthusgaser som nätet genererar globalt har nu nått samma nivåer som flygindustrin, det vill säga 2–4 procent av de globala utsläppen.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.