Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Klikki fördubblar omsättningen

Publicerad: 15 April 2010, 10:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Sökmarknadsföringsbolaget Klikki fördubblade omsättningen till 75 miljoner kronor ifjol.


Sökmarknadsföringen gick emot strömmen ifjol och växte med drygt 11 procent till 1,3 miljarder kronor, enligt IRM. Klikki följer samma trend och fördubblade omsättningen samma år – från 37 miljoner kronor 2008 till 75 miljoner kronor 2009 för hela den nordiska marknaden. Under första kvartalet i år låg försäljningen på 30 miljoner kronor.

– Det här gör oss till ett av Nordens snabbast växande sökmarknadsföringsbolag. Vår framgångsfaktor är att vi arbetar med Google Analytics och erbjuder en integrerad strategi för seo, sem och webbanalys, säger Mattias Falkendal, vd Klikki.

Han vill inte kommentera resultatet för hela verksamheten, men det svenska bolaget hade en omsättning på 38 miljoner kronor och ett rörelseresultat på drygt 1 miljon kronor. Det ger en vinstmarginal på knappt 3 procent.

Klikki har kontor i Sverige, Finland och Estland. Klikki arbetar bland annat med If och Hertz på nordisk basis och med Unibets globala sökupplägg.

– Vi jobbar i allt större utsträckning med nordiska och internationella uppdrag och vi ska fortsätta att stärka vår position i Norden. Om det krävs kommer vi att etablera oss Danmark och Norge, säger Mattias Falkendal.

Han tror på en fördubblad omsättning även i år och prognosen ligger på omkring 150 miljoner kronor.

– Sökmarknaden är viktigare än någonsin. I dag måste man satsa på synlighet även inom sociala medier, bloggsök, videosök och vertikaler, säger Mattias Falkendal.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.