Klickfria banners - trend för mobilen

2011-10-07 05:17  

IAB oroar sig för att Sverige halkar efter på den europeiska onlinemarknaden och branschen skyller delvis på för stort klickfokus. Ikea går nu mot strömmen med en klickfri banner.

– Det här är väldigt ovanligt. Det var flera år sedan jag gjorde en sådan banner, men man kan fråga sig varför man alltid ska klicka iväg folk. Ibland när annonsören är känd och budskapet är rakt och informativt behövs inte någon landningssida, men många tänker inte på det, säger Leif Janderhof, digital strateg på MEC, mediebyrån som står bakom mediestrategein.

Den klickfria bannern för Ikeas billiga luncher är tidsstyrd och syns i Ability Mobiles mobilnätverk, där bland annat Expressen och TV4 ingår.

– Jag tror att det kommer att bli vanligare med klickfria banners i mobilen. Mobilen är snabb som kommunikationsverktyg, precis som en utomhusannons. Om varumärket är känt, du bara vill få ut ett geopositionerat och tidsstyrt budskap så behöver man inte krångla till det med klick, säger Leif Janderhof.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt